M/S DUNDALK.

Byggd 1975 av Verolme Cork Dockyards Ltd, Cork, Irland.

Varvsnummer. 874.

Dimensioner. 119,00 x 16,20 x 4,20 m.

Brt/ Dwt. 2353/ 2495.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 3027/ 735/ 2495.

Maskineri. Fyra British Polar SF112VS-F dieslar.

Effekt. 6030 kW.

Knop. 17,0.

Passagerare. 12.

Efter ombyggnad. 454.

Hyttplatser. 12.

Efter byggnad. 122.

Efter ombyggnad. Bilar. 470.

Lastmeter. 432.

Efter ombyggnad. 500.

IMO. 7365069.

1974 01 30. Kölsträckt.

1974 09 12. Sjösatt.

Levererades 4 januari 1975 till Allied Irish Bank Ltd, (British & Irish Steam Packet Co.) Dublin, Irland.

1975 01. Insatt i trafik över Irländska sjön.

1979 01 28 - 1980 06 22. Utchartrad till Ab Göteborgs - Frederikshavns linjen, Göteborg. Insatt mellan Göteborg - Travemünde.

1980 07 - 1980 08 18. Utchartrad till Sealink U.K. Ltd. Insatt mellan Dieppe - Newhaven.

1980 08. Upplagd i Liverpool.

1980 12. Såld till Stena Line Ab, Göteborg, Omdöpt till STENA SAILER. (Satt under Irländsk flagg, hemmahamn Dublin).

1981. Insatt mellan Göteborg - Kiel.

1981 08 10. Avgick Hamburg mot Ceuta.

1982 01 - 1982 06. Utchartrad till Sealink U.K. Ltd. Insatt mellan Hoek Van Holland - Harwich.

1982 10 28 - 1982 12 17. Utchartrad till North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Insatt mellan Zeebrügge - Hull.

1982. Överförd till Stena Caribbean Line Ltd, Nassau, Bahamas.

1983 01 13 - 1983 04 01. Utchartrad till North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Insatt mellan Zeebrügge - Hull.

1983. Utchartrad på kort tid till Isle of Man Steam Packet Co. Insatt mellan Douglas - Heysham.

1983 11 02 - 1983 11 15. Insatt mellan Göteborg - Travemünde.

1984. Överförd till Stena Caribbean Line Ltd, Kingstown, Cayman Island.

1984 03 22 - 1985 04. Utchartrad till Belfast Freight Ferries. Insatt mellan Belfast - Heysham.

1985 05. Utchartrad till Sealink British Ferries. Insatt mellan Larne - Stranraer.

1985 07. Utchartrad till European Ferries. Insatt mellan Portsmouth - Le Havre.

1985 09 18. Upplagd i Fal.

1986 05. Utchartrad till Sealink British Ferries. Insatt mellan Larne - Stranraer.

1986 06 30. Insatt mellan Harwich - Hoek Van Holland.

1986 08 22. Upplagd i Falmouth.

1987. Planerades att sättas fartyget i trafik för Lion Ferry och skulle då fått namnet LION SAILER.

1987 03 17 - 1987 03 18. Avgick Falmouth mot Holyhead.

1987 03. Utchartrad till Sealink British Ferries, Ashford. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1988 08. Insatt mellan Fishguard - Rosslare.

1988 09. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1988. Såld till Sealink UK (Sealink British Ferries), England. Omdöpt till ST CYBI.

1988. Insatt som nattfärja mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1990 01 06 - 1990 02 09. Insatt mellan Larne - Stranraer.

1990. Så köper Stena Ab, Göteborg upp Sealink UK (Sealink British Ferries).

1991 01 - 1991 03 15. Insatt mellan Larne - Stranraer.

1991 09 07. Sista dagen i trafik mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1991 09 10. Upplagd i Milford Haven.

1991 12. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1991 12. Såld till Wind Ltd, Gibraltar. Omdöpt till WIND CYBI.

1992 02. Såld till Olympia II Naftiki, Eteria, Grekland. Avgick Milford Haven mot Pireus. Omdöpt till THESEUS.

1992 03 03. Ankom Pireus.

1992 03. Ankom Perama för ombyggnad till bil och passagerarfärja.

1993 08 10. Återlevererad efter ombyggnad.

1993 08. Insatt för Miras Ferries, Pireus, Grekland mellan Pireus - Pelopponnes - Kreta.

1994. Arresterad i Pireus.

1997 07. Upplagd i Keratsini.

2001 07. Upplagd i Drapetsona, Pireus.

2006 05 27. Bogserades från Drapetsona till Aliaga, Turkiet.

2006 05 29. Ankom Ege Sokum A,S, Aliaga, Turkiet för upphuggning.

M/S DUNDALK.

 M/S STENA SAILER.

M/S ST CYBI.

M/S THESEUS.

Tillbaka till B&I Line.

Tillbaka till Sessanlinjen.

Tillbaka till Stena RoRo.

Tillbaka till North Sea Feries.

Tillbaka till Iomsp.

Tillbaka till Sealink.

© 2014 faktaomfartyg.