M/S DRAGON.

Byggd 1967 Ateliers et Chantiers de Bretagne, Nantes, Frankrike.

Varvsnummer. 16108.

Dimensioner. 134,63 x 21,87 x 4,82 m.

Brt/ Dwt. 6100/ 1790.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 8888/ 2929/ 1790.

Maskineri. Två 12-cyl, Pielstick dieslar.

Effekt. 5968 kW.

Knop. 17,0.

Passagerare. 850.

Efter ombyggnad. 1300.

Hyttplatser. 174.

Bilar. 250.

Efter ombyggnad. 350.

Lastmeter. 420.

IMO. 6710906.

Systerfartyg. LEOPARD.

1966 09 15. Kölsträckt.

1967 01 27. Sjösatt och bogserad till Dubigeon-Normandie S.A., Nantes för färdigställande.

1967 05 31. Provturer.

Levererades 15 juni 1967 till General Steam Navigation, (P&O Group), Southampton, England.

1967 07 01. Insatt i Normandy Ferries trafik mellan Southampton - Le Havre.

1968 10 25. Ombyggd med 50 nya hytter vid Chantiers de Normandie.

1971 10 01. Registrerad för P&O Short Sea Ferries.

1973 12 03. Registrerad för Southern Ferries Ltd.

1975 03 31. Registrerad för P&O Ferries.

1984 01 03. Insatt mellan Portsmouth - Le Havre.

1985 01 04. Såld till European Ferries (Townsend Thoresen). Efter modernisering, Insatt mellan Portsmouth - Le Havre.

1986 07 08. Omdöpt till IONIC FERRY.

1986 07 10. Insatt mellan Cairnryan - Larne.

1987 12 31. Registrerad för P&O European Ferries (Felixstowe) Ltd.

1991 03 18. Såld till Howill Shipping Ltd., London och återchartrad av P&O.

1992 06 11. Sista dagen i trafik mellan Stranraer - Larne, Avgick sedan till Falmouth för uppläggning.

1992 06 18. Såld till Marlines, Pireus, Grekland. Omdöpt till VISCOUNTESS M. (Registrerad för Matelot Shipping, Limassol, Cypern).

1993 07 10. Insatt mellan Patras - Ancona/ Brindisi.

1993 08 15. Hjälper fartyget till att evakuera 1000 Grekiska medborgare från Abkazia som drabbats av inbördeskrig.

1995 08. Registrerad för Cadet Shipping Ltd., Valletta, Malta. Omdöpt till Omdöpt till CHARM M. Insatt mellan Patras - Igoumenitsa - Bari.

1996 08. Hamnmyndigheterna i Patras stoppar fartyget på grund av det var bristfällig städning, Luktade illa från maskinrummet etc..

1997 11. Såld till GESCO (Georgian Shipping Company), Tbilisi, Georgien. Omdöpt till MEMED ABASHIDZE.

1997 11 24. Ankom Tuzla för ombyggnad.

1998. Insatt mellan Batumi - Venedig.

1999 12. Såld till Access Ferries S.A., Kingstown, Cayman Island. Omdöpt till MED. Ombyggd i Perama, Grekland.

2000 07. Utchartrad till Access Ferries. Omdöpt till MILLENNIUM EXPRESS II. Registrerad för Singelwell Shipping Ltd., Limassol, Cypern. Insatt mellan Pireus - Limassol - Haifa.

2000 09. Insatt mellan Igoumenitsa - Brindisi.

2000 10. Upplagd i Keratsini.

2001 06 - 2001 08. Insatt mellan Brindisi - Cesme.

2002 03 02. Fick fartyget brand i maskinrummet ombord i närheten av Strofades Islands på position lat 37 21.5N, long 21 01.53E under resa från Pireus - Albanien. Besättningen övergav fartyget.

2002 03 04. En bogserbåt upprätthåller sig i närheten av det brinnande fartyget.

2002 03 06. Var branden ombord släckt.

2002 03 12. Bogserades in till Eleusis Bay, Grekland.

2003 04 09. Bogserad från Eleusis Bay till Aliaga, Turkiet för upphuggning. 

M/S DRAGON.

M/S IONIC FERRY.

M/S VISCOUNTESS M.

M/S CHARM M.

M/S MEMED ABASHIDZE.

M/S MILLENNIUM EXPRESS II.

Tillbaka till Normandy Ferries.

Tillbaka till P&O.

Tillbaka till Townsend Thoresen.

Tillbaka till Marlines.

Tillbaka till Access Ferries. 

© 2014 faktaomfartyg.