S/S DOKTER WAGEMAKER.

Byggd 1934 av Dok- en Scheepswerf Wilton-Fijenoord NV, Rotterdam, Holland.

Varvsnummer. 653.

Dimensioner. 47.65 x 8.31 x 3.20 m.

Efter förlängning. 52,60 x 8.31 x 3.20 m.

Brt/ Nrt: 374 / 169.

Efter ombyggnad. Brt/Nrt/Dwt: 497 / 169 / 165.

Maskineri. 3-cyl, ångmaskin med Skotsk ångpanna.

Effekt. 442 ihp.

Knop. 10,5.

Efter maskinbyte, En 6-cyl, Werkspoor diesel.

Effekt. 350 bhp.

Knop. 10,5.

Passagerare. ?.

Bilar. Ca 8.

Efter ombyggnad. Ca 12.

IDno. 5608138.

1933 11 02. Beställd. Bygg pris Hfl 138.000, vilket blir till slut Hfl 150.000.

1933 12 15. Kölsträckt.

1934 03 28. Sjösatt.

1934 05 17. Provtur. (Namnet Dokter Wagemaker kommer från en lokal doktor som var en av dom som var med och grundade rederiet.

Levererades 26 maj 1934 till Texels Eigen Stoomboot Onderneming, Oudeschild, Holland.

1934 05. Insatt mellan Oudeschild - Den Helder.

1937 02 15. Kolliderade med Holländska minutläggaren Douwe Aukes i tjock dimma i Den Helder, mindre skador.

1940 10 06. Fick skador efter ett bombanfall i Oudeschild. En besättningsman omkom.

1945 04 13. Vart träffad under ett bombanfall.

1946 08 06. Ankom Welgelegen varvet, Harlingen för reparationer efter kriget.

1952 02. Ankom Welgelegen varvet, Harlingen för förlängning, samt byte av maskineri.

1952 05 09. Åter i trafik.

1954 03 05. Kolliderade i Den Helder med ett militärt fartyg, Under reparation så passade man på att bygga om vissa delar av fartyget.

1955. Upplagd som reservfärja, men var mycket i trafik, eftersom det var vissa problem med dom andra färjorna.

1963. Såld till Rederij Doeksen at Terschelling, Holland. Omdöpt till SCHELLINGERLAND.

1963. Insatt mellan West-Terschelling - Harlingen.

1972. Omdöpt till SCHELLINGERLAND I.

1974. Upplagd.

1975. såld till oljehandlaren/ försäljaren Prins at Wormerveer. Vidaresåld och upplagd som logementsfartyg i Groningen.

1975. Såld till Stolks Handelsonderneming at Hendrik-Ido-Ambacht för upphuggning.

S/S DOKTER WAGEMAKER.

M/S DOKTER WAGEMAKER.

 M/S SCHELLINGERLAND.

Tillbaka till TESO.

Tillbaka till Rederij Doeksen.

© 2021 faktaomfartyg.