M/S DEUTSCHLAND.

Byggd 1972 av Werft Nobiskrug GmbH, Rendsburg, Tyskland.

Varvsnummer 673.

Dimensioner. 144,48 x 17,35 x 5,90 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 6,119/ 3,964/ 1,560.

Maskineri. Nio MTU MA12V956TB dieslar.

Effekt. 13240 kW.

Knop. 20,2.

Passagerare. 1500.

Bilar. 358.

Lastmeter. 327.

Spår. 3.

Spårlängd. 345 m.

Plats för 12 personvagnar eller 28 godsvagnar.

IMO. 7129922.

1971 06 21. Kölsträckt.

1972 01 09. Sjösatt och döpt.

Levererades 3 juni 1972 till Deutsche Bundesbahn, Direktion Hamburg, Puttgarden, Tyskland. Efter test turer så gjordes det provanlöp i Puttgarden.

1972 06 10. Visas upp i Hamburg.

1972 06 17. Visas upp i Kiel.

1972 06 23. Insatt mellan Puttgarden - Rødby.

1993 01 01. Registrerad för Deutsche Fährverkehrsgesellschaft Ostsee mbH, Rostock, Tyskland.

1997 09 30. Gick sin sista tur mellan Puttgarden - Rødby.

1997 10. Avgick Puttgarden till Neptun Industrie, Rostock för demontering av hängdäcken.

1997 10. Upplagd i Warnemünde

1998 03 26. Såld till El Salam Shipping Co, Suez, Egypten, Omdöpt till EL SALAM 97.

1998 03 30. Avgick Warnemünde - Port Said.

1998 04. Upplagd i Port Suez.

1998. Fick fartyget ett stort maskinhaveri.

1999. Såld till Snow Drop Co. Ltd., Kingstown, St. Vincent & Grenadines. Omdöpt till SALAM.

1999 01 14. Bogserades från Suez till Alang, Indien.

1999 03 18. Ankom Alang för upphuggning.

M/S DEUTSCHLAND.

M/S EL SALAM 97.

Tillbaka till DB.

Tillbaka till DFO.

Tillbaka till El Salam Maritime.

© 2014 faktaomfartyg.