S/S DEUTSCHLAND.

Byggd 1909 av Schiffswerft AG Vulcan, Stettin-Bredow, Tyskland.

Varvsnummer 292.

Dimensioner. 113,80 x 16,26 x 4,90 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2,972/ 1,095/ 2,412.

Maskineri. Två 3-cyl, Schiffswerft AG Vulcan, Stettin-Bredow ångmaskiner.

Effekt. 3974 kW.

Knop. 16,5.

Passagerare. 975.

Järnvägsvagnar 18.

Spår. 2.

Spårlängd 160 meter.

IDno. 5607815.

1909 02 17. Sjösatt.

Levererades 15 juni 1909 till Preußisch-Hessische Staatseisenbahn, Königlich-Preußische Eisenbahndirektion Stettin, Tyskland.

1909 07 07. Insatt mellan Sassnitz - Trelleborg.

1914 08 04. Övertagen av Tyska Kejserliga marinen. Ombyggd till minutläggare.

1914 08 15 - 1915. Insatt som minutläggare i östra delen av Östersjön.

1915 09 03. Upplagd.

1919 01 16. Återlämnad till Preußisch-Hessische Staatsbahnen, Tyskland.

1920 04 01. Registrerad för Deutsche Reichseisenbahnen, Sassnitz, Tyskland.

1924 02 12. Registrerad för Deutsche Reichsbahn, RBD Stettin, Reichsbahnmaschinenamt Stralsund, Tyskland.

1929 01 18. Gick fartyget på grund ytanför Trelleborg.

1929 01 19. Kom loss från grundet, Bogserades till Kiel för reparation.

1933 - 1938. Använd flera gånger för Seedienst Ostpreussen mellan Kiel - Swinemünde - Pillau.

1940 08 18. Övertagen av Tyska Krigsmarinen.

1940 08 22. Omdöpt till STRALSUND.

1940 09 06. Avgick Swinemünde mot Wilhelmshaven för ombyggnad till Minutläggare.

1940 09 25. Erhöll skador efter en bombattack.

1940 11 07. Omdöpt till Deutschland och övertagen av Deutsche Reichsbahn, Insatt mellan Sassnitz - Trelleborg.

1942 06 26. Ställdes trafiken in för passagerare.

1942 10 19. Träffad av en torped och 16 personer omkommer. Reparerades vid Kockums varv, Malmö.

1944 09 26. Ställdes trafiken in. Använd som trupptransportfartyg i Östersjön, samt runt Norge.

1945 05. Övertagen av dom allierade i Sønderborg. Insatt mellan Travemünde - Trelleborg.

1945 08. Trupptransportfartyg mellan Lübeck - Gdynia.

1946 03 12. Överlämnad som krigsskadestånd till Sovjetunionen i Lübeck.

1946 03 13. Omdöpt till ANIVA. Hemmahamn Vladivostok.

1950 - 1951. Byggdes färjan om kraftigt i Vladivostok.

1959. Sjönk fartyget.

1960 05. Bärgades fartyget och använd som hotellfartyg för varvsarbetare i Nachodka.

1963. Upphuggen.

S/S DEUTSCHLAND.

Tillbaka till Deutsche Reichsbahn.

2014 faktaomfartyg.