M/S COMPIEGNE.

Byggd 1958 av Chargeurs Reunis Loire-Normandie, Grand Quevilly, Frankrike.

Varvsnummer. 310.

Dimensioner. 115,02 x 18,34 x 4,15.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 3670/ 1154/ 711.

Maskineri. Två Pielstick 16PC1-V400 dieslar.

Effekt. 6620 kW.

Knop. 17,0.

Passagerare. 1000.

Senare omklassad till 830.

Hyttplatser. 0.

Efter ombyggnad. 689.

Bilar. 160.

IMO. 5077905.

1957 06 10. Kölsträckt.

1958 03 07. Sjösatt.

1958 07 07. Provturer och första ankomst till Calais.

Levererades 7 juli 1958 till Société Anonym de Gérance et d'Armement (SAGA), Calais, Frankrike.

1958 07 08. Provanlöp i Dover.

1958 07 18. Insatt mellan Calais - Dover.

1958 10 12 - 1959 01. Insatt mellan Boulogne - Dover.

1969 10 02-1970 01. Förhöjdes fartyget med 50 cm vid Chantiers de Normandie, Le Havre, Frankrike.

1972 02 02 - 1972 02 04. Insatt mellan Newhaven - Dieppe.

1974 10 01. Insatt för S.N.C.F.

1980 10 07. Sista dagen i trafik mellan Calais - Dover. Därefter upplagd.

1981 02. Insatt mellan Dieppe - Newhaven.

1981 08. Såld till Calypso Shipping, Monrovia, Liberia med leverans den 20 oktober 1981.

1980 09 27. Sista dagen i trafik, då hade fartyget korsat Kanalen 22,712 gånger.

1981 10 20. Övertagen av dom nya ägarna. Omdöpt till IONIAN GLORY.

1981 10 24. Avgick Calais mot Pireus.

1982. Överförd till Grekiska Skeppsregistret.

1982 06 11. Insatt för Strintzis Lines mellan Brindisi - Korfu - Igoumenitsa - Patras.

1983 12. Hjälpte till och evakuerade Palestinier från Beirut och förde dom till olika hamnar i Medelhavet.

1984 07. Insatt mellan Patras - Zakinthos - Simi - Kefalonia - Brindisi.

1987. Insatt mellan Ancona - Split.

1988. Utchartrad till Seven Island Lines, Insatt mellan Patras - Kefalonia - Paxi - Igoumenitsa - Korfu - Brindisi.

1989. Såld till Vergina Lines, Limassol, Cypern. Omdöpt till QUEEN VERGINA. Insatt mellan Pireus - Haifa.

1990. Såld till Liano Shipping Ltd Valetta, Malta. Omdöpt till FREEDOM I.

1990 05 29 - 1991 04 19. Utchartrad till Malmö kommun som lägger upp fartyget som flyktingförläggning i Malmö.

1991. Avgår mot Grekland och läggs upp.

1994. Går rederiet i konkurs och fartyget säljs på auktion.

1994. Såld till Sparbanken, Stockholm, Sverige. (Dock aldrig inregistrerad i Sverige).

1994. Såld till Raneem Shipping & Maritime Transport, Jeddah, Saudiarabien. Omdöpt till KATERINA. Insatt i pilgrimstrafiken över Röda Havet.

1995. Såld till Waad Shipping Co. Ltd, Honduras. omdöpt till AL AMlRAH.

1995. Upplagd i Alexandria, Egypten.

199?. Omdöpt till AL AMEERAH.

2010 07 10. Struken ur registren.

2012. Upphuggen i Alexandria, Egypten.

M/S COMPIEGNE.

M/S IONIAN GLORY.

M/S QUEEN VERGINA.

M/S FREEDOM I.

M/S AL AMEERAH.

 Tillbaka till S.N.C.F.

Tillbaka till Strintzis Line.

© 2017 faktaomfartyg.