M/S CINDERELLA.

Byggd 1989 av Wärtsilä Marine Ab, Åbo, Finland.

Varvsnummer 1302.

Dimensioner. 191,00 x 29,60 x 6,60 m.

GT/ NT/ DWT. 46398/ 29233/ 4228.

Maskineri. Fyra Wärtsilä-Sulzer 12 ZAV 40S dieslar.

Effekt. 28800 kW.

Knop. 22,0.

Passagerare. 2700

Hyttplatser. 2700.

Bilar. 480.

Långtradare. 60.

IMO. 8719188.

1989 04 15. Sjösatt.

Fastnade på varvet pga. Wärtsilä Marines konkurs. Det var oklart till det sista huruvida CINDERELLA skulle levereras eller fastna för konkursboet.
SF-Line hade dock ett kontrakt som innebar att fartyget övertogs stegvis under bygget, de ägde alltså fartyget vid konkursen. Det gick rykten att SF-Line hade skickat en komplett besättning i smyg, och att om ej allt klarnar, skulle man skära av trossarna och avgå utan lots till någon okänd hamn, troligtvis Stockholm. Blev dock något försenad, innan hon levererades. Kontraktspris ca 850 miljoner SEK.

Levererades 7 november 1989 till SF-Line Ab, Mariehamn, Finland.

1989 11 08. Insatt i Viking Lines trafik Stockholm - Helsingfors/Stockholm - Helsingfors - Tallinn (Fartyget klarerade in i Tallinn men la aldrig till, detta arrangemang var till för att kryssningsresenärer skulle kunna få köpa ut en Tax-free ranson).

1993 04 23. Insatt mellan Helsingfors - Stockholm

1994 09 06. Insatt mellan Helsingfors-Tallinn.

1995 04 12. Deltog CINDERELLA i sökandet av en passagerare som föll överbord från SILJA FESTIVAL.

1995. Firmanamnet ändrar till Viking Line Ab, Mariehamn, Finland.

1995 06 12 - 1995 08 23. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm.

1995 08 24. Insatt mellan Helsingfors-Tallinn/ Muuga.

1996 06 17 - 1996 08 18. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm.

2000 01 01. 70 par gifter sig ombord på fartyget. Nattklubben har byggts om till Kapell för det tillfället.

2000 08 28. Ombyggd vid Turku Repair Yards, Nådendal, Finland. Det gjorde en allmän uppfräschning på fartyget.

2000 09 22. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn.

2001 05 25 - 2001 05 28. Utchartrad på special kryssning till Stockholm med Finska travvänner.

2001 11 15. Krockade med kajen när hon skulle lägga till i hårt väder, Svetsades ihop och avgick någon timme försenad.

2002 03 08. På resa Helsingfors - Tallinn fick fartyget brand ombord i nattklubben, Branden kunde släckas snabbt, men fartyget återvände till Helsingfors.

2002 05 24 - 2002 05 27. Utchartrad på special kryssning till Stockholm med Finska trav vänner.

2002 06 - 2002 08. Vissa turer, trafik mellan Helsingfors - Riga.

2002 12 24 - 2002 12 26. Julkryssning mellan Helsingfors - Riga.

2003 05 23 - 2003 05 26. Utchartrad på special kryssning till Stockholm med Finska trav vänner.

2003 06 14 - 2003 08 02. Vissa kryssningar mellan Helsingfors - Riga.

2003 08 17. Sista dagen i trafik mellan Helsingfors - Tallinn, avgick därefter Helsingfors mot Nådendal.

2003 08 18. Ombyggd vid Turku Repair Yards, Nådendal, Finland.

2003 08. Överförd till Viking Rederi Ab, Stockholm. Omdöpt till VIKING CINDERELLA.

2003 08 31. Avgick Nådendal mot Åbo.

2003 09 02. Avgick Åbo via Mariehamn mot Stockholm.

2003 09 03. Ankom Stockholm.

2003 09 04. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn.

2003 12 23 - 2003 12 25. Julkryssning mellan Stockholm - Riga - Mariehamn - Stockholm..

2004 06 17. På resa från Mariehamn till Stockholm, så vart det fel på styrsystemet för roderna. Fick igång det hela efter en stund, men Kapten valde att gå in till Kapellskär i stället för Stockholm, så man kunde undersöka det hela ordentligt. Passagerarna ombord fick åka buss in till Stockholm. Avgick samma kväll till Mariehamn.

2004 06 - 2004 08. Även vissa resor mellan Stockholm - Riga - Mariehamn - Stockholm.

2004 09 03 - 2004 09 05. Utchartrad för en resa mellan Stockholm - Helsingfors.

2005 01 09 - 2005 01 20. ombyggd i Stockholm.

2005 06 - 2005 08. Även vissa resor mellan Stockholm - Riga - Mariehamn - Stockholm.

2006 01 15 - 2006 01 17. Fick fartyget fel på ena propellern och ställde in två avgångar. 

2006 06 10 - 2006 06 21. Varvsöversyn i Nådendal..

2006 06 - 2006 08. Även vissa resor mellan Stockholm - Riga - Mariehamn - Stockholm.

2006 12 23. Ingen avgång till Mariehamn.

2007 01 08 - 2007 01 12. Ur trafik för ombyggnad.

2007 04 16 - 2007 04 18. Kryssning till Tallinn.

2007 05 21 - 2007 05 23. Kryssning till Tallinn.

2007 06 - 2007 08. Även vissa resor mellan Stockholm - Riga - Mariehamn - Stockholm.

2008 04 - 2008 08. Även vissa resor mellan Stockholm - Riga - Mariehamn - Stockholm/ Stockholm - Tallinn - Mariehamn - Stockholm.

2008 08 24 - 2008 08 26. Kryssning till Tallinn.

2009 05 31. Avgick Stockholm mot Landskrona.

2009 06 01. Ankom Öresundsvarvet, Landskrona.

2009 06 18. Åter i trafik.

2009 06 - 2009 08. Även vissa resor mellan Stockholm - Riga - Mariehamn - Stockholm.

2010 06 - 2010 08. Även vissa resor mellan Stockholm - Riga - Mariehamn - Stockholm.

2011 06 - 2011 08. Även vissa resor mellan Stockholm - Riga - Mariehamn - Stockholm.

2012 06 - 2012 08. Även vissa resor mellan Stockholm - Riga - Mariehamn - Stockholm.

2013 05 30 - 2013 06 08. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn/ Långnäs - Åbo.

2013 06 - 2013 08. Även vissa resor mellan Stockholm - Riga - (Visby) - Mariehamn - Stockholm.

2013 12 14 - 2013 12 28. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn.

2013 12 30 - 2014 01 07. En kryssning mellan St Petersburg - Helsingfors - Stockholm - Tallinn - St Petersburg.

2014 01 04 - 2014 01 06. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn.

2014 01 07 - 2014 01 24. Dockning av fartyget i Landskrona.

2014 01 25. Åter i trafik mellan Stockholm - Mariehamn.

2014 06 28 - 2014 07 04. Utchartrad till Almedalsbåten, Visby och använd som hotellfartyg i Visby.

M/S CINDERELLA.

Ombord 1. Ombord 2. Ritning 1. Ritning 2.

M/S VIKING CINDERELLA.

M/S VIKING CINDERELLA.

Tillbaka till Viking Line.

© 2012 faktaomfartyg.