M/S CARISBROOKE CASTLE.

Byggd 1959 av J.I. Thornycroft & Co. Ltd., Southampton, England.

Varvsnummer. 4183.

Dimensioner. 58,27 x 12,86 x 2,13 m.

Brt/ Dwt. 672/ 195.

Maskineri. Två 8-cyl, Crossley dieslar.

Effekt. 1324 kW.

Knop. 14,0.

Passagerare. 673.

Bilar. 45.

IMO. 5063681.

1958 11 27. Sjösatt.

Levererades i maj 1959 till Southampton, Isle of Wight & South of England Royal Mail Steam Packet Co. Ltd., Southampton, England.

1959 05 23. Insatt mellan Southampton - East Cowes.

1962 08 02. Kolliderade med vågbrytaren i Cowes.

1963 12 28. Kolliderade med tankfartyget ESSO ARGENTINA vid Hamble Spit. Reparerades, samt fick en ny bogklaff monterad.

1964 01. Insatt mellan Southampton - East Cowes - West Cowes.

1971 10 02. Bröt en brand ut i fartygets restaurant, Reparerades.

1974 04. Avslutad trafik mellan Southampton - Cowes.

1974 09. Såld till Societa Partenopea di Navigazione S.p.A., Neapel, Italien. Omdöpt till CITTA DI META.

1974 09 16. Avgick Southampton mot Neapel.

1974. Insatt mellan Neapel - Ischia.

1989. Såld till Maregiglio S.r.l., Neapel, Italien. Omdöpt till GIGLIO ESPRESSO II.

1989. Insatt mellan Porto S. Stefano - Isola del Giglio.

2000 06. Upplagd.

2000. Såld till Transporti Regionali Marittimi (T.RE.MAR.), Neapel, Italien. Insatt mellan Calasetta - Carloforte.

2004 12. Såld till Enermar Trasporti Isole Sarde S.r.L. Italien.

2007 09 21. Ankom Aliaga, Turkiet för upphuggning..

M/S CARISBROOKE CASTLE.

M/S GIGLIO ESPRESSO SECONDA.

Tillbaka till Red Funnel.

Tillbaka till Maregiglio.

© 2014 faktaomfartyg.