M/S BURAIDAH.

Byggd 1978 av Rauma-Repola Oy, Raumo, Finland.

Varvsnummer. 247.

Dimensioner. 129,15 x 19,23 x 6,40 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 3772/ 1691/ 6100.

Maskineri. Två MaK 6M551AK dieslar.

Effekt. 5968 kW.

Knop. 16,5.

Passagerare. 10.

Lastmeter. 1268.

IMO. 7624013.

Systerfartyg. BORE VII. BORE IX. BORE X. BORE XI. ABHA.

1977 10 28. Sjösatt.

Levererades 2 februari 1978 till Fanco N.V. Willemstad, Curacao (Oy Yleinen Insinööritoimisto YIT, Helsingfors, Finland).

1978 02 02. Utchartrad på bareboat charter till YIT RoRo Line. Insatt mellan Helsingfors/Åbo - Malmö - Bremerhaven - Amsterdam - Jeddah/Hodeidah.

1979 08 21. Såld till Oy Bore Line Ab, Åbo Finland.

1979 09 04. Omdöpt till BORE SEA.

1979 09 - 1981 05. Insatt mellan Helsingfors - Kotka - Göteborg - Helsingborg - Helsingfors.

1981 05 - 1981 07. Utchartrad till Broströms Rederi AB, Göteborg, för två resor mellan till Medelhavet.

1981 07 - 1981 08 10. Utchartrad till Mercandia Shipping, Köpenhamn.

1981 08 - 1982 05. Utchartrad till Broströms Rederi AB, Göteborg,

1985 05 22. Såld till Compagnie de Navigation Transoceeanique Suisse, S.A. (Keller Shipping Ltd) Baile.

1985 05 31. Övertagen av dom nya ägarna. Omdöpt till VILLARS.

1995 06 07 - 1995 10 07. Utchartrad till TT-Line, Hamburg. Insatt mellan Trelleborg - Travemünde.

1995 10 - 1996 02. Utchartrad till North Sea Ferries, Rozenburg. Insatt mellan Rotterdam - Middlesborough.

1998. Utchartrad till DFDS Tor Line.

1998 03. Såld till Telecomunicaciones Marinas S.A. Santa Cruz de Tenerife, Spanien. Omdöpt till IBERUS.

2003 03 20. Ankom Jiangyin, Kina för upphuggning.

M/S BURAIDAH.

M/S BORE SEA.

M/S VILLARS.

Tillbaka till Bore Line.

Tillbaka till Mercandia rederiet.

Tillbaka till TT-Line.

Tillbaka till North Sea Ferries.

Tillbaka till DFDS Tor Line.

© 2021 faktaomfartyg.