M/S BRAVO.

Byggd 1994 av Brodogradiliste Trogir, Trogir, Kroatien. (Varvsnummer 207).

Brodogradiliste Kraljevica, Kraljevica, Kroatien, (Varvsnummer 439).

Färdigställd vid Nymo Werft, Grimstad, Norge.

Dimensioner. 125,20 x 19,70 x 6,00.

Brt/ Dwt. 8157/ 5866.

Maskineri. En 16-cyl, Wärtsilä diesel.

Effekt. 6000 kW.

Knop. 14,50.

Lastmeter. 1068.

IMO. 9007867.

Systerfartyg. SWAN HUNTER.

1994. Skrovet byggdes vid Brodogradiliste Trogir, Trogir och bogserades sedan till Brodogradiliste Kraljevica för färdigställande. Skulle få namnet CROWN LINK. Men tyvärr så var det krig och arbetet avbröts.

1994 03 11 - 1994 08 29. Upplagd i Trieste.

1994 09. Bogseras till Nymo Werft, Grimstad för färdigställande.

1994 09 27. Utmed Jylland så lossnar trossarna till bogserbåten och fartyget går på grund. Dras loss och ankommer till slut varvet i Grimstad.

Levererades 10 april 1995 till Swan Shipping A/S, Oslo, Norge.

1995 04 10 - 1996 03 31. Utchartrad till North Sea Ferries, Rozenburg. Omdöpt till NORCLIFF.

1996 04 01. Utchartrad till Sea-Link Ab. Insatt mellan Piteå - Terneuzen.

1997 03. Utchartrad till Exxtor Ferries. Insatt mellan Immingham - Rotterdam.

1998. Utchartrad till Tor Line.

1999 01 07. Utchartrad till Finncarrier Oy, Helsingfors, Finland. Insatt mellan Kotka - Lübeck.

2001 12 01 - 2005 12. Utchartrad till Finnlines, Insatt mellan Hamina - El Ferrol - Bilbao - Amsterdam - Helingfors - Kotka.

2006 01. Utchartrad till Sea-Cargo. Insatt mellan Tananger - Bergen - Husnes - Karmoy - Amsterdam - Immingham.

2006 08. Såld till Birka Cargo Ab Ltd, Mariehamn, Åland för övertagande i januari 2007.

2007 01 10. Övertagen av det nya rederiet. Omdöpt till BALTIC EXCELLENT.

2011 01. Utchartrad till UPM Kymene.

M/S NORCLIFF.

M/S BALTIC EXCELLENT.

 

M/S BALTIC EXCELLENT.

Tillbaka till North Sea Ferries.

Tillbaka till Tor RoRo.

Tillbaka till Finncarriers.

Tillbaka till Birka Cargo.