M/S BORE SKY.

Byggd 1977 A/S Fredrikstad Mekaniska Verksted, Fredrikstad, Norge.

Varvsnummer. 430.

Dimensioner. 142,32 x 19,21 x 7,02 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 4745/ 1857/ 6615.

Maskineri. Fyra MWM TBD501-8 dieslar.

Effekt. 8826 kW.

Knop. 18,0.

Efter maskinbyte. Två Wärtsilä 12V32 LND dieslar.

Effekt. 9000 kW.

Knop. 17,0.

Passagerare. 12.

Lastmeter. 1400 meter.

IMO. 7521950.

Systerfartyg. BORE SUN. ROLITA.

1975 08 20. Beställd av Höyrylaiva Oy Bore/ Ångfartygs Ab Bore, Åbo, Finland.

1977 02 15. Såld till Oy Seabulk Line Ab, Åbo, Finland. (Höyrylaiva Oy Bore/ Ångfartygs Ab Bore, Åbo, Finland).

1977 04. Sjösatt.

Levererades 27 juni 1977 till Oy Seabulk Line Ab, Åbo, Finland.

1977 06 27. Utchartrad till Höyrylaiva Oy Bore/ Ångfartygs Ab Bore, Åbo, Finland. Insatt mellan Åbo - Harwich.

1977 07 - 1977 12. Utchartrad till Maritime Transport Overseas GMBH.

1978 01 - 1978 07. Insatt mellan  Åbo - Harwich - Helsingborg - Åbo.

1978 08. Insatt mellan Helsingfors - Kotka - Göteborg - Halmstad - Helsingborg - Helsingfors.

1978 09 - 1980 04. Insatt mellan Åbo - Harwich - Helsingborg - Åbo.

1979 01 01. Samgår Oy Seabulk Line med Höyrylaiva Oy Bore/ Ångfartygs Ab Bore, Åbo, Finland.

1980 05 - 1980 07. Insatt mellan Åbo - Helsingborg - Harwich - Cuxhaven - Åbo.

1980 08 - 1981 01. Insatt mellan Åbo - Helsingborg - Felixstowe - Helsingborg - Åbo.

1981 02 - 1981 05. Insatt mellan Finland - Velsen/Terneuzen - Calais - Rouen - Finland.

1981 06 - 1981 12. Insatt mellan Åbo - Helsingborg - Felixstowe - Helsingborg - Åbo.

1982 01 - 1982 11. Insatt mellan Åbo - Cuxhaven - Harwich - Cuxhaven - Åbo.

1982 12 - 1983 03 Insatt mellan Fredrikshamn - Terneuzen - Calais - Fredrikshamn.

1983 01 06. Såld till Finska Företagsfinans Ab och leasad till Oy Ebbline Ab, Borgå, Finland. Utchartrad till Oy Bore Line Ab, Åbo, Finland.

1983 04 - 1983 05. Insatt mellan Fredrikshamn - Terneuzen - Calais - Rouen - Södertälje - Fredrikshamn.

1983 06 - 1984 01. Insatt mellan Fredrikshamn - Terneuzen - Calais - Fredrikshamn.

1983 08 24. På resa mellan Terneuzen - Calais så kolliderade fartyget med M/S DORCH i närheten av Vlissingen, Holland.

1984 02 - 1984 12. Insatt mellan Fredrikshamn - Terneuzen - Calais - Rouen - Södertälje - Fredrikshamn.

1985 01 - 1985 02. Insatt mellan Kotka - Terneuzen - Calais - Chatham - Kotka.

1985 03 - 1986 09. Insatt mellan Helsingfors - Kotka - Terneuzen - Calais - Chatham - Cuxhaven - Helsingfors. 

1986 10 - 1986 12. Insatt mellan Helsingfors - Kotka - Hamburg - Terneuzen - Chatham - Cuxhaven - Helsingfors - Kotka - Terneuzen - Calais - Chatham - Cuxhaven - Helsingfors.

1987 01 - 1988 01 . Insatt mellan Helsingfors - Kotka - Hamburg - Terneuzen - Chatham - Hamburg - Helsingfors.

1988 02  - 1988 12. Insatt mellan Helsingfors - Kotka - Terneuzen - Terneuzen - Evith - Chatham - Hamburg - Helsingfors.

1989 01 - 1990 våren. Insatt mellan Åbo - Cuxhaven - Harwich - Cuxhaven - Åbo.

1990 vår - 1991 vår. Insatt mellan Helsingfors - Kotka - Helsingborg - Drammen - Göteborg - Hangö - Helsingfors.

1991 01 08. Omdöpt till BLUE SKY efter avslutad charter till Bore Lines.

1991 01 12-1991 01 14. Utchartrad till Tor Line för en resa.

1991 05 13 - 1991 06 08. Utchartrad till North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Insatt mellan Zeebrügge - Middlesbrough.

1991. På hösten. I trafik för Bore Lines Åbo - Kiel - Göteborg - Kiel - Hangö.

1992 02 03. Såld till Rederi Ab Engship, Nagu, Finland. Omdöpt till BORDEN. Pris USD 5,8 milj.

1992. Utchartrad till Transfennica, Helsingfors, Insatt mellan Lübeck - Södertälje - Rauma.

1993 01. Utchartrad till Finncarriers.

1993 03. Utchartrad till Argoman, 9 månader.

1994 02. Utchartrad till Transfennica, för 12 månader. Trafik Finland - Kontinenten/Storbritannien.

1994 06 18 - 1994 09 07. Utchartrad till SeaWind Line för trafik mellan Åbo - Stockholm.

1994 09. Utchartrad till Transfennica. Insatt mellan Lübeck - Södertälje - Rauma.

1995 07. Utchartrad till Transfennica, för 24 månader. Trafik Finland - Kontinenten/Storbritannien.

1998 01. Insatt mellan Hangö - Travemünde - Lübeck - Halmstad - Lübeck - Södertälje - Hangö.

2000 01 05. Utchartrad till Oy Finnlines Ltd, Helsingfors, Insatt mellan Rauma - Blyth.

2000 01 13. Insatt mellan Åbo - Hangö - Travemünde.

2001 05 28. Anlände kl. 16.00 till Åbo, efter ha legat upplagd i Rauma ett tag.

2001 05 29 - 2001 12 23. Utchartrad till Sea Wind Line för trafik mellan Stockholm - Åbo.

2002 01 11. Utchartrad till ArgoGood på ett år. Insatt mellan Helsingfors - Cuxhaven - Hull - Cuxhaven - Hangö - Helsingfors. Chartern avslutades i förtid när ArgoGood lades ner. Efter några kortare charteruppdrag lades fartyget upp i Åbo.

2002 06. Utchartrad till Finnlines. Insatt mellan Helsingfors - Hangö - Hamina - Bilbao - Antwerpen - Hamina.

2002 08 31. Utchartrad till CETAM (compagnie Européenne de transport d´automobiles de mer). Omdöpt till CETAM VICTORIAE.  Avgick Åbo Kl:15.00.

2004 09 04. Åter från charter, omdöpt till BORDEN.

2004 09. Utchartrad till United European Car Carriers (UECC).

2005. Byttes maskineriet ut.

2005. Insatt mellan Zeebrügge - Southampton - Santander - Pasajes.

2006 01 - 2006 03. Upplagd i Nådendal.

2007 01 15. Registrerad ägare, Retig Group Ltd, Bore, Helsingfors.

2008 05. Utchartrad till Mann Lines.

2008 11 - 2009 03. Utchartrad till Breadbox. Insatt mellan Nordeuropa - Västafrika.

2009 10. Upplagd i Åbo.

2011 01. Registrerad ägare, Bore Ltd, Helsingfors, Finland.

2011 01 31. Insatt mellan Helsingfors - Oxelösund (HelOx Line).

2011 08. Avslutad trafik.

2011 09. Såld till Athlos Navigation Co Ltd (Salamis Lines), Limassol, Cypern. Omdöpt till ATHLOS.

2012 12. Såld till Turkiska upphuggare. Satt under Sierra Leone flagg, hemmahamn Freetown. Omdöpt till LOS.

2012 12 19. Avgick Laurium mot Aliaga, Turkiet.

2012 12 22. Ankom Aliaga, Turkiet  på sin sista resa.

M/S BORE SKY.

M/S BLUE SKY.

M/S BORDEN. 

M/S CETAM VICTORIAE. 

M/S BORDEN.

M/S ATHLOS.

Tillbaka till Bore Line.

Tillbaka till Tor RoRo.

Tillbaka till North Sea Ferries.

Tillbaka till Rederi Ab Engship.

Tillbaka till Transfennica.

Tillbaka till SeaWind Line.

Tillbaka till Salamis Lines.

© 2011 faktaomfartyg.