S/S BORE.

Byggd 1960 av Oskarshamns varv, Oskarshamn.

Varvsnummer 353.

Dimensioner. 99,38 x 15,28 x 5,26 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 3492/ 1445/ 870.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 4295/ 1688/ 870.

Maskineri. Quadrelope ångmaskin, typ Götaverken med turbin.

Effekt. 3920 hk.

Knop. 16,0.

Efter maskinbyte. Två Wärtsilä/Vaasa 12V22D MD-C dieslar.

Effekt. 3240 kW.

Knop. 17,0.

Passagerare. 1028.

Efter ombyggnad. 742.

Efter ombyggnad. 245.

Hyttplatser. 333.

Efter ombyggnad. 444.

Efter ombyggnad. 249.

Bilar. 50.

Efter ombyggnad. 0.

Bussar. 4.

IMO. 5048485.

1959 03 19. Sjösatt. Gudmor fru Kim Von Rettig.

1960 04 05. Leveransprovtur från Oskarshamn till Nynäshamn, där hon överläts till Höyrylaiva Oy Bore-Ångfartygs Ab Bore, Åbo, Finland.

1960 04 12. Insatt för " De Samseglande" i trafiken mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm. De Samseglande blir senare Silja Line.

1960 06. Börjar även anlöpa Mariehamn. 

1965 05 01 - 10 16. Utöver den ordinarie trafiken även dagsturer Stockholm - Mariehamn - Stockholm.

1965 11 01. Långnäs ersätter Mariehamn.

1966 02 01. Ej via Långnäs längre.

1966 02 14 - 03 05. Alla turer inställda på grund av isläget.

1966 09 17 -  196612 09. Utöver ordinarie resor gjordes weekend kryssningar till Mariehamn.

1967 05 27 - 1967 06 23. I trafik Stockholm - Helsingfors.

1967 06 24 - 1967 10 15. I trafik Stockholm - Åbo. Dessutom några weekend kryssningar till Mariehamn.

1967 10 16 - 1968 11 01. I trafik Stockholm - Helsingfors.

1968 11 01. Insatt växelvis på Stockholm - Åbo och Stockholm - Helsingfors.

1969 01 06. Endast trafik Stockholm - Åbo.

1969 10 27. I trafik Stockholm - Helsingfors.

1969 11 30. Åter till Åbolinjen.

1970 07 27. Kolliderar med holländska fartyget EDDA i dimma i Åbo skärgård. Båda fartygen fick mindre skador i bogen.

1970 10 25. Under en månad trafik Stockholm - Helsingfors.

1972. Ombyggd med fler hyttplatser. Kranen på fördäck borttagen och matsalongen förlängd förut.

1973 05 05 - 1973 05 20. Ersatte SVEA REGINA på Stockholm - Helsingfors.

1976 09 01. Upplagd i Åbo efter sin sista tur från Skeppsbron, Stockholm.

1977 10 10. Såld till Oy Jakob Lines Ab, Jakobstad, Finland.

1977 10 10. Avgår från Åbo till Finnboda Varf, Stockholm.

1977 11 07. Anländer till Jakobstad för första gången. Gick från Stockholm via Skellefteå till Jakobstad. Omdöpt till BOREA i Jakobstad.

1977 12. Uthyrd i tio dagar för s k ”Butterfahrt” mellan Tyskland och Nederländerna.  

1977 12. Vinterupplagd och ombyggd i Jakobstad. Nybyggd affär, sittsalong tas bort och bildäcket förstorades.

1978 05 05 - 1978 05 12. Uthyrd till Vasa stad för mäss- och konferensfartyg till Vasas vänort Kiel med 300 passagerare. Utresan via Visby. Hemresan gick direkt från Kiel till Vasa och det blev brist på färskvatten ombord och det ransonerades. Pursern meddelande under hemresan blev omtalat, det löd ”Bastuavdelningen och duschar får endast användas av Vasa stads ledning. 

1978 05 13. Insatt mellan Jakobstad - Skellefteå.

1978 09 23. Säsongen avslutas och fartyget läggs upp i Jakobstad.

1978 11 10 - 1978 12 09. I trafik på s k ”Julinköpsresor” mellan Jakobstad och Skellefteå.

1978 12. Utchartrad till Fred Olsen Ltd, London.

1979 01 19. Avgick från Jakobstad mot Hebriderna för att användas som logementsfartyg.

1979 01 24 - 1979 05 25. Låg i Stornoway, Hebriderna som logementsfartyg. 200 personer som reparerade en oljeborrplattform bodde ombord. Tidvattnet hade en skillnad på 5 meter så besättningen hade mycket arbete med förtöjningarna.

1980 06 15. Insatt Jakobstad - Skellefteå.

1980 10 13. Säsongen avslutas och fartyget läggs upp i Jakobstad.

1980 11 16 - 1980 12 15. I trafik på s k ”Julinköpsresor” mellan Jakobstad och Skellefteå. Därefter upplagd i Jakobstad.

1980 05 10. Skulle trafiken återupptagits, men sjömansstrejk i Finland förhindrar det.

1980 05 23. I trafik Jakobstad - Umeå.

1980 05 29. I trafik Jakobstad - Skellefteå.

1980 09 16. Säsongen avslutas och fartyget går till varv i Åbo för klassning. Gör även två charterturer från Åbo till Visby och Tallinn.

1981 04 30 - 1981 05 13. Uthyrd till Folkline i två veckor för trafik Kaskö - Gävle. Rederiet skulle skaffa sig erfarenheter inför deras planerade trafikstart 1982. Första överfarten tog 12 timmar på grund av hårt väder. På återresan tvingades man kasta ankar utanför hamnen på grund av oväder. Där blev man liggande i tio timmar och pressen krävde presskonferens då man trodde att fartyget gått på grund.

1981 05 15. Uthyrd en vecka till resebyrån Travek för kryssningar från Hangö till Stockholm, Visby och Tallinn.

1981 05 23. Uthyrd till Umeå stad för representationskryssning till Helsingör. Vid avgången från Umeå fick fartyget bottenkontakt, skadorna var små och reparerades först vid nästa varvsbesök.

1981 05 30 - 1981 10  03. I trafik Jakobstad - Skellefteå. Därefter upprustad i Jakobstad.

1981 12 04. Avgick från Stockholm, efter varvsbesök på Finnboda, till Algeriet.

1981 01 04. Utchartrad till Kanadensiskt byggföretag som byggde ett minnesmärke över Afrikas befrielse. Byggandet hade högsta prioritet från presidenten i Algeriet. När BOREA anlände till redden i Alger fanns det ingen kajplats och väntetiden var lång. Efter order från landets president hittades det snabbt en kajplats. Fartyget fungerade sedan som logementsfartyg i Alger, Algeriet.

1983. Flyttad till Cadiz?

1984 01 04. chartern upphör och fartyget går till Lissabon (via Gibraltar?) för upprustning.

1984 04 26. Såld till Aura Line, som dock inte kunde uppfylla köpevillkoren.

1984 05 08. Ankom Pargas för uppläggning.

1984 05 29. Såld till Ab Helsingfors Steamship Company Ltd (Oy Henry Nielsen Ab) Helsingfors, Finland.

1984 06. Utchartrad till Oy Aura Line Ab, Åbo, Finland.

1984 06 20. Insatt mellan Åbo - Stockholm.

1984 10 03. Kl. 18.50 sista avgången från Stockholm.

1984 10 04. Går Aura Line i konkurs, skulderna dom har är ca 9 miljoner FIM.

1984 10 05. Upplagd i Åbo.

1985 10 01. Såld till Aqua Culture Industries Inc, Monrovia, Liberia. (Vanderbilt Steamship Co, Vancouver, B.C.(Kanada). Skulle byggas om till mest exklusiva kryssningsfartyget i världen, för 118 passagerare. Skulle få namnet VANDERBILT. Fartyget värderades till 10 miljoner FIM, hela projekt Vanderbilt skulle kosta 15 miljoner USD. Men affären gick inte igenom och fartyget låg i Åbo och väntade på nästa köpare.

1985 11 14. Struken ur finska skeppsregistret.

1985 12 03. Åter registrerad på Ab Helsingfors Steamship Company Ltd (Oy Henry Nielsen Ab) Helsingfors, Finland.

1987 01 20. Såld till Rannikkolinjat Oy, Kotka, Finland.

1987 03 02. Levererad till dom nya ägarna.

1987 04 28. Omdöpt till KRISTINA REGINA.

1987 07 26. Bogserades från Åbo till Wärtsilä Meriteollisuus Oy/ Wärtsilä Marine Industries Inc, Kotka, Finland, dit hon anlände dagen efteråt. På varvet blir fartyget motoriserat. Ombyggnads kostnader 15 miljoner FIM. Under varvsvistelsen utbröt en brand i köksavdelningen, men stängda branddörrar hindrade elden från att sprida sig.

1988 04 22. Fartyget visas upp i Kotka.

1988 04 28. Insatt i kryssningstrafik till Visby, Leningrad, Riga och Tallinn, med Helsingfors och Kotka som utgångshamnar.

1988 11. Ombyggd med fler hytter (151 st med 444 bäddar), samt vissa publika utrymmen byggs om vid Hollming Oy, Rauma, Finland.

1989 04 07. Återinsatt i kryssningstrafik med Helsingfors som utgångshamn. Numera även längre kryssningar till Köpenhamn, samt till Norrköping.

1990 10 19. Registrerad ägare Kristina Cruises Oy, Kotka, Finland.

1993 06 03. Kryssning från Köpenhamn för att delta i 50-års minnet av ”Dagen D” den 6 juni i engelska kanalen.

1995 01. Begärde Kristina Cruises en företagssanering eftersom dom hade skulder på 64 miljoner FIM. Företaget blev övertaget av Arsenal, ett förvaltningsföretag i Helsingfors för krisdrabbade företag.

1996. I kryssningstrafik Kotka - Viborg.

1996 05 14. Utchartrad för resa Helsingfors - Tallinn - Riga - Helsingfors som utställningsfartyg för tyska CMA.

1997. I kryssningstrafik på Östersjön.

1998. Även kryssningar längs med Norska kusten.

1999. Fem nya minisviter byggda genom att slå ihop gamla utsideshytter. 

1999 03 27. Startar kryssning till Medelhavet och sedan 3 kryssningar där.

1999 04 31. Åter i Helsingfors.

1999 05 01. Kryssningar från Kotka till Tallinn och Viborg.

1999 06 07. Två veckors kryssning från Helsingfors till Skottland och Norge.

2000 03 31. Kryssning Helsingfors - Malaga.

2000 04 01. Första av tre kryssningar på Medelhavet startar.

2000 05 14. Kryssning Malaga - Helsingfors.

2000 05 25. Åter i Helsingfors.

2000 06 04. Kryssning Helsingfors - St Petersburg.

2000 07 29 - 2000 08 04. Kryssning på norska kusten.

2000 08 04. Kryssningar Helsingfors - Visby - Riga och Helsingfors - St Petersburg.

2000 08 27 - 2000 11 19. Kryssningstrafik Kotka - Viborg och Kotka - St Petersburg.

2001. Under vintern renoverad i Kotka. Bl a togs hytterna på däck 1 bort och ersattes med en motionssal och tvätteri. Största passagerarantal är 249 st.

2001. På våren insatt i kryssningar runt Medelhavet.

2001 05. Åter i Östersjön.

2002. Fartyget kryssar i Medelhavet och utanför Västafrika på vintern. På somrarna i Östersjön.

2005 06 11 - 2005 06 22. Kryssning från Cadiz till Helsingfors.

2005 06 23. Kryssningar på Östersjön och Nordsjön.

2005 09 02 - 2005 09 10. Kryssning Helsingfors - Bordeaux.

2005 09 10. Kryssningar på Medelhavet och utanför Afrikas västkust.

2006 06 08. Vid avgång från Mahon, så fick fartyget en blackout i maskin, stötte till en brygga, samt sänkte en segelbåt, fick mindre skador i aktern.

2010 08 03. Såld till Oy S/S Borea Ab, Åbo, Finland för att bli flytande hotell.

2010 08 18. Sista kryssningen från Helsingfors till St Petersburg.

2010 08 21. Avgick på sin sista kryssning från Helsingfors - Tallinn - Kotka.

2010 08 23. Ankom  Kotka.

2010 08 28. Avgick Kotka mot Nådendal.

2010 08 29. Ankom Nådendal för dockning och överlämning till dom nya ägarna. 

2010 10 03. Bogserad från Nådendal till Aura, Åbo.

2010 10 10. Kl 10:10. Omdöpt till BORE.

2011 01. I drift som hotellfartyg.

 

S/S BORE.

S/S BOREA.

S/S BOREA.

Ombord.

M/S KRISTINA REGINA.

M/S KRISTINA REGINA.

Ombord.

M/S BORE.

Tillbaka till Bore.

Tillbaka till de samseglande rederierna.

Tillbaka till Silja Line.

Tillbaka till Jakob Lines.

Tillbaka till Folkliner.

Tillbaka till Kristina Cruises.

© 2012 faktaomfartyg.