S/S BORE.

Byggd 1898 av A/S Helsingørs Jernskibs og Maskinbyggeri, Helsingør Danmark.

Varvsnummer. 69.

Dimensioner. 58,19 x 8,99 x 4,70 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 820/ 396/ 250.

Maskineri. En 3-cyl, A/S Helsingørs Jernskibs og Maskinbyggeri ångmaskin.

Effekt. 1000 hk.

Knop 12,0.

Passagerare. 90.

Hyttplatser. 90.

IMO. 5601077.

Levererades 19 januari 1898 till Ångfartygs Ab Bore, Åbo, Finland. 

1898 01 29. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm.

1899 12 31. Gick fartyget på grund i närheten av Kapellskär (Alskärsgrundet) för att dagen därpå glida av grundet och sjunka på 27 meters djup.

1900 02 17. Förklarades total förlust och ströks ur det Finska skeppsregistret.

1901. Bärgad under våren av Bärgnings och Dykeri Ab Neptun, Stockholm.

1901 07 30. Såldes vraket till Ångfartygs Ab Bore, Åbo, Finland som lät bogsera vraket till Burmeister & Wain, Köpenhamn, Danmark för uppbyggnad.

1901 12 14 . Återlevererad till Ångfartygs Ab Bore, Åbo, Finland. Omdöpt till BORE I

1901 12. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm.

1911 06 26. Gick på grund vid Rockeholm i närheten av Nagu, Finland. Senare drogs fartyget loss och reparerad vid Sandvikens Skeppsdocka, Helsingfors, Finland.

1914 08 15. Rekvirerad av Ryska Marinen, Insatt mellan Helsingfors - Reval - Kronstadt - Petrograd.

1915 01. Återlämnad och insatt mellan Åbo - Stockholm.

1916 10 20. Tvångsförsäljs till Ryska Statens Sjöministerium. Omdöpt till GRIF.

1916 10. Insatt mellan Helsingfors - Reval - Kronstadt - Petrograd.

1918 04 13. Fick fartyget brand ombord i Hangö och blev totalförlust igen.

1918 09. Vraket tas över av Finska staten och bärgningsoperationen startar.

1918 10 02. Var vraket bärgat och såldes till Ab Crichton, Åbo, Finland.

1919 12 13. Såld till Finska Ångfartygs Ab, Helsingfors, Finland. Återuppbyggt vid Ab Crichton, Åbo, Finland.

1921 08 04. Omdöpt till HEBE. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm.

1926 12 04. Såld till Ångfartygs Ab Bore, Åbo, Finland.

1927 02 14. Efter viss ombyggnad vid Ab Crichton, Åbo, Finland. Omdöpt till BORE I

1927 02. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm.

1932 06 26. Gick fartyget på grund i närheten av Rysskär. Senare drogs fartyget loss och reparerades vid Sandvikens Skeppsdocka, Helsingfors, Finland.

1950 04 06. Gick på grund i närheten av Storgrundet , Herrö på resa mellan Åbo - Stockholm. Sjönk på grunt vatten. 

1950 04. Bärgad och bogserad till Wärtsilä-Yhtymä Oy, Wärtsilä Koncernen Ab, Crichton-Vulcan, Åbo, Finland för reparation.

1953. Under sommaren, Insatt mellan Stockholm - Mariehamn.

1957 03 23. Rederiet ändrar namn till Höyrylaiva Oy Bore/ Ångfartygs Ab Bore, Åbo, Finland.

1961 09 23. Ankom Åbo på sin sista tur från Stockholm.

1961 09 25. Såld till Rudolf Harmstorf Wassebau und Travewerft G.m.b.H. Lübeck, Tyskland för upphuggning.

1961 10 03. Lämnade Åbo under bogsering till skrotvarvet i Tyskland.

S/S BORE I.

S/S BORE I.

Tillbaka till Bore Line.

Tillbaka till FÅA.

Tillbaka till de samseglande rederierna.

© 2012 faktaomfartyg.