HSC BOOMERANG.

Byggd 1997 av Austal Ships Henderson, Fremantle, Australien.

Varvsnummer. 53.

Dimensioner. 82,30 x 23,40 x 2,79 m.

GT/ NT/ DWT. 5419/ 1626/ 361.

Maskineri. Fyra MTU 20V1163TB73 dieslar.

Effekt. 24000 kW.

Knop. 40,0.

Passagerare. 700.

Bilar. 175.

Eller 10 bussar och 70 bilar.

IMO. 9150286.

Systerfartyg. DELPHIN. FELIX. SUPERSTAR EXPRESS.

1997 03 01. Sjösatt.

Levererades i maj 1997 till Sea Tropid Co. Ltd., Nassau, Bahamas (Mgrs. Polska Zegluga Baltycka).

1997 06 23. Insatt mellan Malmö - Swinoujscie.

2000. Vart fartyget upplagt en tid. Var diskussion om fartyget skulle sättas in i trafik eller inte, men till slut sattes fartyget i trafik igen.

2000 05 29 - 2000 10 15. Insatt mellan Malmö - Swinoujscie.

2000 10 16. Upplagd.

2001 06 13. Såld till Hansalink Ltd, Tallinn, Estland. Omdöpt till TALLINK AUTOEXPRESS 2.

2001 06 28. Insatt i Tallink trafik mellan Tallinn - Helsingfors. 

2007 10 05. Utchartrad till Consolidada de Ferrys C.A. (CONFERRYS), Pampatar, Venezuela.

2007 10 12.  Så kolliderade SUPERSEACAT THREE in i sidan på fartyget i Tallinn, det rådde hård väder denna dag och en  bogserbåten lyckades inte hålla emot SUPERSEACAT THREE när det skulle lägga till. 

2007 10. Överförd till Hansalink Ltd, Kingstown, St Vincent & Grenadines. Management Redwise för transport över till Venezuela. 

2007 10 18. Tog bunker i Rotterdam på sin färd mot Venezuela.

2008 09. Registrerad för Hansalink ltd, Limassol, Cypern (Management Consolidade Di Ferrys SA, Pampatar, Venezuela).

2009 03. Överförd till Venezuelansk flagg, hemmahamn Pampatar.

2009 10 29. Såld till Consolidada de Ferrys C.A. (CONFERRYS), Pampatar, Venezuela.

2018 08 04. Började fartyget ta in vatten och fick slagsida mot babord när det låg i Port of Guanta.

HSC BOOMERANG.

HSC TALLINK AUTOEXPRESS 2.

Tillbaka till Polferries.

Tillbaka till Tallink.

Tillbaka till Conferry.

© 2018 faktaomfartyg.