S/S BIRGER JARL.

Byggd 1953 av Finnboda varv, Nacka.

Varvsnummer. 351.

Dimensioner. 92,50 x 14,28 x 5,50 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2798/ 1435/ 833.

Efter ombyggnader. Brt/ Nrt/ Dwt. 3564/ 1569/ 864.

Maskineri. En Quadruple ångmaskin.

Effekt. 3300 hk.

Knop 15,0.

1982. Maskineri. En Alpha 4 SA 16 diesel.

Effekt. 2480 hk.

1989. Maskineri. En 6-cyl, MAN-B&W 4SA diesel

Effekt. 3800 hk.

Knop. 12,25.

Passagerare. 515

Senare omklassning till 918.

Efter ombyggnad. 369.

Hyttplatser. 515.

Efter ombyggnad. 369.

Bilar. 30.

Efter ombyggnad. 0.

IMO. 5044893.

1953 01 15. Sjösatt.

1953 06 04. Provtur.

Levererades 4 juni 1953 till Rederi Ab Svea, Stockholm.

1953 06 07. Visades fartyget upp i Stockholm.

1953 06 09. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors under sommar halvåret, Övrig tid, Stockholm - Mariehamn - Åbo.

1959 12 20. Fick fartyget grundkänning vid Ljungströmmen syd om sotunge. Undersöks i Åbo.

1963 06. Utchartrad för en resa till Visby.

1963 09. Utchartrad till KAK/ KSSS för en fiske resa till Åländska skärgården.

1965 02 24. Utchartrad till SARA Koncernen för en resa mellan Stockholm - Mariehamn.

1965 05 10. Utchartrad till Svenska Amerika Linjen för en transport av passagerare till Helsingfors som ankom med GRIPSHOLM till Stockholm.

1967 08 16. Går på grund på resa till Åbo med 300 passagerare ombord, Kommer loss från grundet intill Åbo där hon kontrolleras, Avgår sedan mot Stockholm med 280 passagerare och vid ankomst till Stockholm går hon på varv.

1968 05. Utchartrad till KAK för en kryssning till Leningrad.

1969. På våren, planerad försäljning till North Sydney Warehouse Ltd, North Sydney Nova Scotia, Kanada med affären stoppades av Kanadensiska bankmyndigheter, eftersom fartyget inte skulle få Kanadensisk flagg.

1970 07 14. Fick fartyget grundkänning vid Aspholmen.

1971 09 16. Sista dagen i trafik mellan Stockholm - Helsingfors.

1971 09. Upplagd vid Ekensbergs Varv, Stockholm.

1971 10 22. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn.

1973 04. Såld till Oy Jakob Line Ab, Jakobstad, Finland.

1973 04 21. Sista dagen i trafik mellan Stockholm - Mariehamn.

1973 04. Övertagen av dom nya ägarna. Ombyggd vid Finnboda varv, Nacka. Akterdäcket byggdes om för att kunna lasta bilar via en ramp upp till ett nytt bildäck.

1973 04 25. Omdöpt till BORE NORD.

1973 05 18 - 1973 12 08. Insatt mellan Skellefteå - Jakobstad.

1974 - 1975. Utchartrad till Ångfartygs Ab Bore, Åbo, Finland. Insatt mellan Åbo - Visby under sommarsäsongen, samt trafik mellan Stockholm - Mariehamn under vinterhalvåret.

1976 04 - 1977 04. Utchartrad till Aker Gruppen, Norge.

1976 04 10. Avgick Åbo mot Stavanger, för att användas som logementsfartyg i Stavanger.

1977 05 18. Insatt mellan Skellefteå - Jakobstad.

1977 10 06. Såld till Oy Höyrylaiva Oy Bore/Ångfartygs Bore Ab, Åbo, Finland.

1977 10 31. Såld till Oy Minicarriers Ab, Åbo, Finland( Godby Shipping Ab, Godby, Finland). Omdöpt till MINISEA. Meningen var att sätta fartyget i trafik mellan Mariehamn - Stockholm, men planerarna föll aldrig ut och fartyget lades upp i Mariehamn. Namnet blev aldrig på målat.

1978 10 18. Såld till Carebbean Shipping Co Inc, Panama. Bogserad till Åbo för ombyggnad till kryssningsfartyg. Omdöpt till BALTIC STAR.

1979. Utchartrad till Rederi Ab Allandia, Stockholm.

1979 03 30. Bröt en brand ut ombord fartyget.

1979 04 10. Gjorde en rundresa mellan Stockholm - Riga - Gdynia - Warnemünde - Rönne - Visby - Stockholm.

1979 05. Insatt för Ånedin Linjens trafik mellan Stockholm - Mariehamn.

1979 05 31. Pga. felaktig maskinmanöver kolliderar hon (mitt på natten under förtöjning) i Mariehamn hårt med kajen. Kajen skadas och några småbåtar sänks. Hon kilas dessutom in mellan kajen och museifartyget Pommern, som skadas. Det tog flera timmar att få loss BALTIC STAR utan att skada Pommern mer. Kunde avgå till Stockholm ett dygnförsenat.

1979 06 03. Åter en Östersjö kryssning,

1979 10 13. Går fartyget ordentligt på grund vid ön Kungarna, vid Garpens fyr i Stockholm Skärgård. Passagerarna evakueras med hjälp av Waxholmsbolagets SKÄRGÅRDEN till Stockholm.

1979 10 14. Drogs flott och går för egen maskin till Finnboda Varv, Nacka där hon kolliderar med kajen när hon ska lägga till.

1982 01 30. Sista avgång till Mariehamn som ångfartyg.

1982 02 01. Avgick Stockholm mot Frederikshavn.

1982 02 - 1982 04. Bytts maskineriet ut vid Frederikshavns Varv, Danmark.

1982 04 13. Åter i trafik mellan Stockholm - Mariehamn. 

1982 04 27. Får fartyget styrmaskinsproblem. Drev ca 4 sjömil sydväst om Mariehamn. Räddningskryssaren GUSTAF ERIKSON  bogserar henne till Mariehamn.

1985 07 26. Avgick på en special kryssning mot Litauen.

1987. Ombyggd med fler hytter på fördäck i Rauma, Finland.

1989 03. Bytts maskineriet ut vid Frederikshavns Varv, Danmark.

1995 03 02. Kolliderar vägverksfärjan FREDRIKA med BALTIC STAR i närheten av Oxdjupet utanför Vaxholm. Färjan skulle hämta en skadad passagerare från BALTIC STAR. Fartyget vart tvungen att gå tillbaks till Stockholm för reparation.

2002 03 07. Såld till Rederi Ab Allandia, Stockholm.  Omdöpt till BIRGER JARL.

2005 10. Registrerad för Rederi Birger Jarl AB, Stockholm.

2007 07 19. Vid backningsmanöver i Stockholm så krockade man med WILHELM THAM.

2007 07 27 - 2007 08 01. Utgick Mariehamnskryssningarna från Värtahamnen, Stockholm.

2009 06. Under det att Volvo Ocean Race cirkusen var i stan, utgick Mariehamnskryssningarna från Värtahamnen, Stockholm.

2009 06. Under midsommar upptäcktes det att kassaskåpet utsatts för inbrott.

2010 03 02. Fastande i isen utanför Tjärven och när det kom loss, så gick man tillbaka till Mariehamn.

2011 03 31. Ur trafik för ombyggnad.

2011 04 18. Åter i trafik.

2011 08 15 - 2011 09 12. Tagen ur trafik för ombyggnad vid Beckholmens varv.

2012 12 14. Ansökte rederiet om företagsrekonstruktion.

2012 12. Tagen ur trafik.

2013 02 11. Börjar man köra med fartyget varannan vecka på grund av för dålig lönsamhet.

2013 06 23. Gjorde fartyget sin sista tur mellan Stockholm - Mariehamn.

2013 06 25. Meddelande rederiet att man lägger ner trafiken.

S/S BIRGER JARL.

 S/S BORE NORD.

 S/S MINISEA.

  

S/S BALTIC STAR.

M/S BALTIC STAR.

M/S BIRGER JARL.

Ombord.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

Tillbaka till de samseglande rederierna. 

Tillbaka till Silja Line.

Tillbaka till Jakob Line.

Tillbaka till Bore Line.

Tillbaka till Ånedin Linjen.

© 2011 faktaomfartyg.