M/S BALDER VIK.

Byggd 1983 av Santierul Naval S.A. Galatz, Galatz, Rumänien.

Varvsnummer. 765.

Dimensioner. 121,49 x 21,01 x 5,30 m.

GT/ NT/ DWT. 7765/ 2330/ 5000.

Maskineri. Två MaK 9M453AK dieslar.

Effekt. 5300 kW.

Knop. 15,5.

Efter maskinbyte. Två MAK 8M25-C dieslar.

Effekt. 5300 kW.

Knop. 14,5.

Passagerare. 12.

Hyttplatser. 12.

Lastmeter. 1116.

IMO. 8009026.

Systerfartyg. BALDER BRE. BALDER FJORD. BALDER HAV. BALDER RA. BALDER STERN. BALDER STRAND. BALDER SUND.

1982 06 07. Kölsträckt.

1983 04 30. Sjösatt.

Levererades 15 november 1983 till Augustsson, Parley & Co, Sandvika, Norge. (Satt under Liberia flagg, hemmahamn Monrovia). 

1983 11. Insatt mellan Italien - Mellanöstern.

1984 08. Utchartrad till Kent Line. Insatt mellan Chatham - Zeebrügge.

1985 12 05 - 1985 12 13. Utchartrad till North Sea Ferries B.V, Rozenburg. Insatt mellan Rotterdam - Hull.

1986. Såld till Intrepremee Naval, Galatz, Rumänien (Navrom). Omdöpt till BAZIAS 7.

1986. Insatt mellan Svarta Havet - Medelhavet.

1987. Utchartrad till Kent Line. Insatt mellan Chatham - Zeebrügge.

1988. Såld till Stena Ab, Göteborg. 

1988. Utchartrad till Transfennica. Insatt mellan Finland - Tyskland.

1989. Omdöpt till STENA TOPPER. (Satt under Cypern flagg, hemmahamn Limassol).

1989 04. Registrerad för Snowdrop Shipping Co. Ltd., Limassol, Cypern. Omdöpt till SALAR

1990 04 02 - 1990 11 29. Utchartrad till Finncarriers. Insatt mellan Finland - Lübeck. 

1991 01 19 - 1991 11 28. Utchartrad till Finncarriers. Insatt mellan Finland - Lübeck. 

1993. Överförd till Stena Ab, Göteborg.

1993 03 18 - 1993 03 25. Utchartrad till Olau Line. Insatt mellan Vlissingen - Sherness.

1993. Omdöpt till STENA TOPPER.

1993. Utchartrad till Tor Line.

1993. Utchartrad till Belfast Freight Ferries, Belfast, Nordirland. Omdöpt till RIVER LUNE. Insatt mellan Belfast - Heysham.

1996. Såld till Belfast Freight Ferries, Belfast, Nordirland.

1999. Insatt mellan Heysham - Douglas.

1999. Insatt mellan Heysham - Dublin.

1999 01. Insatt mellan Heysham - Belfast.

2003 01. Insatt mellan Liverpool - Belfast.

2003 05 - 2003 09 14. Utchartrad till Dart Line. Insatt mellan Dartford - Dunkerque.

2003 10 02 - 2004 02 14. Utchartrad till Dart Line. Insatt mellan Dartford - Dunkerque.

2004 02. Ankom A&P Birkenhead för varvsöversyn.

2004 03. Insatt mellan Heysham - Belfast.

2004 10. Såld till Swedish Orient Line Bahamas, Nassau, Bahamas. Utchartrad till Norse Merchant Ferries.

2004 11 29. Låg i Zeebrügge under fyra dagar för att uppgradera säkerhetsanordningar.

2005 06 01 - 2005 06 13. Utchartrad till IOMSP, Douglas. Insatt mellan i trafik till och från Isle Of man under motorcykel tävlingarna.

2005 12 02 - 2005 12 04. Utchartrad till Cobelfret. Insatt mellan Zeebrügge - Purfleet.

2005 12. Omdöpt till HANSALAND.

2005 12 08. Avgick Zeebrügge mot Belfast.

2005 12 10 - 2005 12 24. Utchartrad till Norse Merchant/ Norfolk Line. Insatt mellan Belfast - Heysham.

2005 12. Upplagd i Portland.

2006 01 02. Ankom Oostende. Utchartrad till Ferryways. Insatt mellan Oostende - Immingham/ Killingholme.

2006 04. Utchartrad till Brittiska MOD för en resa till Irak

2006 06. Utchartrad till Crowley för trafik mellan USA - Karibien.

2008 05 23 - 2008 09 19. Utchartard till Smyrill Blue Water. Insatt mellan Hanstholm - Torshavn.

2008 09 20. Ankom Bredo, Bremerhaven med maskinprobel och blir upplagd.

2009 05 11. Bogserad till Wilhelmshaven för byte av maskineri vid Navitec.

2009 10. Åter i trafik efter maskinbyte.  

M/S BALDER VIK.

M/S SALAR.

M/S RIVER LUNE.

M/S HANSALAND.

Tillbaka till North Sea Ferries.

Tillbaka till Stena RoRo.

Tillbaka till Transfennica.

Tillbaka till Finncarriers.

Tillbaka till Olau Line.

Tillbaka till Tor RoRo.

Tillbaka till Belfast Freight Ferries.

Tillbaka till Merchant Ferries.

Tillbaka till Norse Merchant Ferries.

Tillbaka till Dart Line.

Tillbaka till IOMSP.

Tillbaka till Cobelfret.

Tillbaka till Ferryways.

© 2013 faktaomfartyg.