T/S AXEL MAERSK.

Byggd 1976 av Blohm + Voss A.G. Hamburg, Tyskland.

Varvsnummer. 892.

Dimensioner. 210,60 x 30,50 x 18,70 (Från botten till huvuddäck) m.

Efter förlängning. 224,95 x  30,56 x 11,51 m.

Efter förlängning. 239,28 x 30,58 x 18,70 (Från botten till huvuddäck) m.

Brt/ Dwt. 26940/ 25300.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 29903/ 16793/ 30461.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 40594/ 17083/ 32178.

Maskineri. Två General Electric MST-14 ångturbin.

Effekt. 26488 kW.

Knop. 26,0.

Efter maskinbyte. En B&W 8L90GBE  diesel

Effekt. 31800 hk.

Knop. 21,0.

IMO. 7361233.

Systerfartyg. ADRIAN MAERSK.

1975 12 12. Sjösatt.

Levererades 28 maj 1976 till A/S D/S Svendborg  & D/S af 1912 A/S (A.P. Möller), Köpenhamn, Danmark.

1978. Förlängd.

1984. Förlängd, ombyggd, samt byte av maskineri vid Hitachi, Innoshima, Japan. Man tog bland annat förskeppet från ADRIAN MAERSK för ombyggnaden.

1984. Omdöpt till ADRIAN MAERSK.

1994. Ombyggd till RoRo container fartyg.

1994. Överförd till Maersk Line Ltd, USA. Omdöpt till SP5 ERIC G. GIBSON. Insatt för US Military Sealift Command.

1999 06. Omdöpt till MAERSK ALASKA.

2006. Såld till Ignazio Messina & Co, Spa, Genua, Italien. Omdöpt till JOLLY NERO.

2013 05 08. Under en manöver i Genua lyckades man kolliderade med trafikledartornet som rasade i sjön och 7 personer omkom. 

M/S MAERSK ALASKA.

 

M/S JOLLY NERO.

Tillbaka till Ignazio Messina.

© 2013 faktaomfartyg.