M/S AURELLA.

Byggd 1973 av J.J. Sietas Shiffswerft, Hamburg, Tyskland.

Varvsnummer. 702.

Dimensioner. 125,22 x 21,53 x 5,27 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 7210/ 3234/ 1893.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 7984/ 4319/ 1325.

Maskineri. Två Stork-Werkspoor 16TM410 dieslar.

Effekt. 15445 kW.

Knop 21,5. 

Passagerare. 1500.

Efter omklassning. 1612.

Hyttplatser. 330.

Efter ombyggnad. 450.

Efter ombyggnad. 812.

Bilar. 420.

Efter ombyggnad. 300.

Långtradare 35.

IMO. 7310260.

1972 05 27. Beställd. Byggpris 33 miljoner DEM.

1973 03 17. Sjösatt.

1973 06 23. Provturer.

Levererades 30 juni 1973 till Oy SF-Line Ab, Mariehamn, Finland. Döpt av Saga Grönberg.

1973 07 03. Insatt i Viking Lines trafik mellan Nådendal - Mariehamn - Kapellskär. Hon var den första "Jumbofärjan" i trafik över Ålands hav.

1973 09 21. Går fartyget med full fart på grund vid Björkön i den Åländska skärgården. Stod hårt på grundet.

1973 09 21. Så lossas lasten över till KAPELLA.

1973 09 23. Försöker KAPELLA hjälpa rederisystern av grundet.

1973 10 08. Kommer loss för egen maskin, men med hjälp av två pontoner.

1973 10 10. Ankommer Finnboda Varv, Nacka för reparation.

1973 11 03. Åter i trafik. Olyckan ledde till en debatt om färjorna nu är så stora att dom ej går att manövrera säkert.

1981 09. Upplagd i Mariehamn.

1982 01 20. Såld till Irish Continental Group Ltd Dublin Irland för ca 16 miljoner USD.

1982 01 20. Övertagen i Kiel.

1982 01. Ombyggd på Amsterdamsche Droogdok, Amsterdam, Holland med fler hyttplatser.

1982 01. Omdöpt till SAINT PATRICK II

1982 06 02. Insatt mellan Rosslare - Le Havre.

1982 11. Utchartrad till Belfast Car Ferries och insatt mellan Belfast - Liverpool.

1982 11 21 - 1983 04 01. Utchartrad till North Sea Ferries. Insatt mellan Rotterdam - Hull.

1983 04 21 - 1983 06 22. Utchartrad till Belfast Car Ferries. Insatt mellan Belfast - Liverpool.

1983 10 -1984 01 04. Utchartrad till Belfast Car Ferries och insatt mellan Belfast - Liverpool.

1984 01 06. Provanlöp i Holyhead.

1984 02 - 1984 03. Utchartrad till B&I Line. Insatt i trafik mellan Dublin Liverpool/ Holyhead.

1984 10 19 - 1984 11 03. Insatt i trafik mellan Pembroke - Rosslare.

1984 12. Utchartrad till Belfast Car Ferries. Insatt mellan Belfast - Liverpool

1985 03. Utchartrad till DFDS A/S, Köpenhamn. Insatt mellan Hamburg - Harwich, men då fartyget inte kunde hålla tidtabellen, insatt mellan Cuxhaven - Harwich.

1985 09. Utchartrad till DFDS A/S, Köpenhamn. Insatt mellan Hamburg - Harwich.

1985 10 16 - 1986 05 23. Utchartrad till Stena Line, Göteborg. Insatt mellan Moss - Fredrikshavn - Göteborg.

1986 09 - 1986 10. Utchartrad till Belfast Car Ferries. Insatt mellan Belfast - Liverpool.

1986 10. Upplagd i Birkenhead.

1986 12 31. Insatt mellan Rosslare - Cherbourg/ Le Havre.

1987 10 01 - 1988 03. Utchartrad till Belfast Car Ferries. Insatt mellan Belfast - Liverpool.

1988. Rederiet ändrar namn till Irish Continental Group, PLC, Dublin.

1988 10 03 - 1989 04 05. Utchartrad till B&I Line. Insatt mellan Pembroke - Rosslare.

1989 09 15 - 1989 09 30. Utchartrad till Sealink U.K. Ltd. Insatt mellan Portsmouth - Cherbourg - Kanalöarna.

1989 10 - 1990 03. Utchartrad till Sealink U.K. Ltd. Insatt mellan Dover - Calais.

1990 09 22 -1991 03. Utchartrad till P&O European Ferries. Insatt mellan Dover - Zeebrügge.

1992 02 13 - 1992 03 04. Utchartrad till B&I Line. Insatt mellan Pembroke - Rosslare.

1992 12 - 1993 04. Utchartrad till Estonian Shipping Company, Tallinn, Estland. (Överförd till Estniska skeppsregistret). Insatt i Tallinks trafik mellan Helsingfors - Tallinn. 

1993 09 01 - 1994 03. Utchartrad till Estonian Shipping Company, Tallinn, Estland. (Överförd till Estniska skeppsregistret). Insatt i Tallinks trafik mellan Helsingfors - Tallinn. 

1994 03 04. Hjälper SAINT PATRICK II till med att ta ombord de 1101 passagerarna, samt besättningen på 158 man från den då sjunkande SALLY ALBATROSS, som därefter sätts på grund igen så hon inte sjunker.

1994 05. Hemmahamn Dublin.

1994 11  - 1994 12. Insatt mellan Dublin - Holyhead.

1995 03 19. Utbröt brand i maskinrummet på fartyget, som kunde släckas snabbt, reparrerades i Birkenhead.

1995 03 23 - 1995 05 24. Insatt mellan Rosslare - Pembroke Dock.

1995 09 - 1995 11 15. Insatt mellan Rosslare - Pembroke.

1995 10. Reparationsarbeten på maskineriet i Le Havre.

1996 02. Insatt mellan Rosslare - Pembroke.

1996 05 31 - 1996 09 07. Insatt mellan Rosslare/ cork - Roscoff/ Cherbourg/ Le Havre

1996 09 07. Upplagd i Le Havre, Frankrike.

1997 07. Insatt på två överfarter mellan Cork/Rosslare - Roscoff/Cherbourg/Le Havre.

1997 07. Upplagd i Le Havre, Frankrike.

1998 05. Utchartrad på bareboatcharter till Hellenic Mediterranen Lines, Valletta, Malta (Registerad för Ironhorse Ltd, Valletta, Malta) med förköpsrätt på fartyget. Omdöpt till EGNATTIA II.

1998 05 22. Avgick Le Havre mot Pireus.

1998 05 26. Ankom Pireus.

1998 06 24. Insatt mellan Brindisi - Patras.

2000 05. Utchartrad till Balear Express, Spanien, Omdöpt till VILLE DE SETE.

2000 05 13. Insatt mellan Séte - Palma. Samtidigt överförd till Portugisiska skeppsregistret, hemmahamn Madeira.

2000 09 15. Går Balear Express i konkurs och trafiken stoppas.

2000 09 29. Ankom Pireus för vidare uppläggning.

2001 03. Utchartrad till Swansea Cork Ferries. Omdöpt till CITY OF CORK.

2001 03 15. Insatt mellan Swansea - Cork.

2001. Överförd till Malta flagg, hemmahamn Valletta.

2001 12. Avslutades trafiken för säsongen. Går till Pireus, Grekland för uppläggning.

2002 03 06. Såld till Goverment of Canada, Cap-aux-Meules, Kanada.

2002 04 30. Avgick Pireus.

2002 05 08. Ankom Cap-aux-Meules, Kanada.

2002 06. Omdöpt till C.T.M.A. VACANCIER.

2002 06 04. Insatt mellan Montreal - Cap-aux-Meules.

2002. Under hösten, Upplagd i Cap-aux-Meules för uppfräschning.

2003. Ombyggd vid Les Mechins Dry Dock, Quebec, Kanada med bland annat igenbyggda bryggvingar.

2006 04 01 - 206 06 01. Insatt mellan Souris - Cap-aux-Meules.

2009 01 26. Fastande fartyget i isen på St Lawrence floden.

2009 01 27. Kom loss och kunde fortsätta sin färd.

M/S AURELLA.

 

M/S SAINT PATRICK II.

M/S SAINT PATRICK II.

Ombord M/S SAINT PATRICK II.

M/S EGNATTIA II.

M/S VILLE DE SETE.

M/S CITY OF CORK.

M/S C.T.M.A. VACANCIER.

extrabild.

Tillbaka till Viking Line.

Tillbaka till Irish Ferries.

Tillbaka till North Sea Ferries.

Tillbaka till B&I Line.

Tillbaka till DFDS.

 Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till Sealink.

Tillbaka till P&O.

Tillbaka till Tallink.

Tillbaka till HML.

Tillbaka till Swansea Cork Ferries.

Tillbaka till C.T.M.A.

© 2013 faktaomfartyg.