S/S ARGO.

Byggd 1909 av Thorskogs Mekaniska Verkstad, Thorskog.

Varvsnummer. 190.

Dimensioner. 30,55 x 6,71 x 3,03 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 204/ 100/ 300.

Efter ommätning. Brt/ Nrt/ Dwt. 227/ 133/ 260.

Maskineri. En 2-cyl, compoundångmaskin.

Effekt. 11 nhk.

Efter maskinbyte. En Bolinder Munktell diesel.

Effekt. 200 hk.

Knop. ?.

RN. 5031.

Signal. SDEM.

IMO. 3005031.

Levererades 1909 till Petter Larsson, Thorskog.

1910. Såld till Skeppsredare Hugo Silvén, Seffle.

1920 08 18. Grundstötte i inloppet till Kristinehamn och fick svåra skador, så fartyget kondemnerades och löstes in av Sveriges Ångfartygs assurans förening.

1920. Bärgades av Göteborgs Bogserings Ab.

1920 11. Såld till Ab Svenska Ostasiatiska Kompaniet, Göteborg. 

1923 11. Såld till Ångfartygs Ab Göta Kanal, Göteborg.

1951 04 - 1951 11. Ombyggd till motorfartyg vid Bohus varv.

1952 12. Såld till p/r Anders G Andersson, Skärhamn. Ombyggd till tankfartyg.

1954 11. Registrerad för p/r Anders R Simonsson, Skärhamn.

1963 11. Såld till p/r K G Simonsson, Skärhamn.

1976 06. Såld till M O Wallinder, Docksta. 

1986 01. Såld till Marin & maskin, Stockholm.

1986 01. Såld till Ab Svenska Laxbolaget, Söderköping. Omdöpt till SALOMO SALAR.

1993 01. Såld till S:t Anna Rökeri Ab/ Christer Wastesson. Registrerad för Österströms Rederi Ab, Valdemarsvik. Omdöpt till ARGO.

S/S ARGO.

Tillbaka till ASOK.

© 2021 faktaomfartyg.