M/S ARANUI.

Byggd 1965 av Vickers Ltd, Newcastle, England.

Varvsnummer.183.

Dimensioner. 112,2 x 18,6 x 4,7 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 3821/ 1491/ 1155.

Maskineri. Sex 16-cyl, English Electric dieslar kopplade till elektriskt maskineri.

Effekt. 7790 kW.

Knop. 17,0.

Passagerare. 800.

Bilar. 118.

Spår. 3.

Spårlängd. 235.

Godsvagnar. 30.

IMO. 6517067.

1964 04. Beställd.

1965 06 26. Sjösatt.

1966 02. Färdigställd.

Levererades i april 1965 till New Zealand Railways, Wellington, New Zealand.

1966 04 19. Avgick från Newcastle mot New Zealand via Panama kanalen.

1966 05 28. Ankom Wellington.

1966 06 08. Insatt mellan Wellington - Picton. (Nordön - Sydön) där passagen över Cook Strait kan vara mycket stormig.

1969 05 17. Krockade med ena vågbrytaren i Wellington i svår storm, Var ur trafik för 10 dagar för reparation.

1978 05 27. Avgick Wellington mot Sims Engineering Ltd, Dunedin, Singapore för ombyggnad.

1978 11 20. Åter i trafik efter ombyggnaden.

1984 06 19. Sista dagen i trafik. 

1984 06 20. Upplagd och satt till försäljning.

1984 10. Såld till Najd Trading & Construction Establishment, Jeddah, Saudi Arabien. Omdöpt till ARANUI I.

1986 11 06. Övertagen av dom nya ägarna. Omdöpt till NUI. Överförd till Panama flagg.

1986 11 09. Avgick Wellington mot Singapore.

1986 11 24. Ankom Singapore.

1985 11 10. Ankom Jeddah. Insatt mellan Jeddah - Aqaba - Suez.

1985. Används som Pilgrimsfartyg i Röda Havet.

1986 02. Omdöpt till NAJD III.

1986 02. Insatt mellan Madras - Port Blair (Andaman Inseln), och Singapore - Jeddah.

1991 07. Fick fartyget maskinhaveri och läggs upp i Singapore.

1992. Fartyget reparerades, men eftersom räkningarna inte betalades, belagd med kvarstad.

1994 11 03. Bogserades från Singapore med kurs Chittagong Roads, Bangladesh för upphuggning.

1994 11 20. Påbörjades upphuggningen av Lalbag Jahanabad, Chittagong Roads.

M/S ARANUI. 

Tillbaka till New Zealand Railways.

© 2013 faktaomfartyg.