M/S ANTRIM PRINCESS.

Byggd 1967 av Hawthorn, Leslie (Shipbuilders), Hebburn-on-Tyne, Storbritannien.

Varvsnummer. 765.

Dimensioner. 112,63 x 17,40 x 3,66.

Brt/ Nt/ Dwt. 3730/ / 1309/ 879.

Maskineri. Två At & Ch, de Nantes Pielstick 16PC2-V400 dieslar.

Effekt. 10560 kW.

Knop. 19,5.

Passagerare. 1200.

Hyttplaster. 70.

Bilar. 155.

Lastmeter. 336.

IMO. 6714562.

1967 04 24. Sjösatt.

Levererades 10 december 1967 till Caledonian Steam Packet (Irish Services) Ltd, Glasgow, Skotland.

1967 12 20. Insatt mellan Stranraer - Larne.

1969 01 01. Överförd till British Transport Group, Stranraer, Skotland.

1981 10 06 - 1981 11 01. Insatt mellan Heysham - Douglas.

1983 12 09. Får fartyget maskinrumsbrand.

1983 12 10. Bogseras till Harland & Wolff, Belfast för reparation.

1983 12 28. Åter i trafik.

1985 10 05. Utchartrad till Isle Of Steam Packet Co, Douglas, Isle Of Man.

1986 04. Omdöpt till TYNWALD.

1986 05 02. Insatt mellan Heysham - Douglas. Samtidigt överförd till Isle of Man.

1990 02 18. Sista dagen i trafik.

1990 02 22. Upplagd i Fal.

1990 03. Såld till Agostino Lauro S.R.L. Neapel, Italien. Omdöpt till LAURO EXPRESS.

1990. Insatt mellan Neapel - Palau - Porto Vecchio.

2003 12. Insatt för Alilauro. Omdöpt till GIUSEPPE D'ABUNDO.

2005 06. Utchartrad till Di Maio Group, Italien. Insatt mellan Bari - Durres.

2006 11. Såld till upphuggning.

2006 12 11. Övertagen av upphuggnings företaget. Omdöpt till STELLA. Satt under St Kitts & Nevis flagg, hemmahamn Basseterre. 

2007 01 19. Ankom Alang, Indien på sin sista resa.

M/S ANTRIM PRINCESS.

M/S TYNWALD.

M/S LAURO EXPRESS.

Tillbaka till Caledonia.

Tillbaka till British Rail.

Tillbaka till Sealink.

Tillbaka till Iomsp.

Tillbaka till Linee Lauro.

Tillbaka till Medmar.

© 2021 faktaomfartyg.