S/S ANTEN.

Byggd 1917 av Lindholmens Mekaniska Verkstad Ab, Göteborg.

Varvsnummer. 431.

Dimensioner. 79,88 x 13,02 x 5,52 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1822/ 1029/ 3140.

Maskineri. En 3-cyl, trippelångmaskin.

Effekt. 1190 ihk.

Knop. ?.

RN. 5871.

IMO. 3005871.

Systerfartyg. BOREN. ROXEN. VIKEN. UNDEN.

1915 09 02. Beställd av August Leffler & Sons Nya Ab, Göteborg.

1915 10 10. Kontraktet övertaget av Förnyade Ångfartygs Ab Viking, Göteborg.

1917 01 05. Sjösatt. 

Levererades 4 mars 1917 till Förnyade Ångfartygs Ab Viking, Göteborg.

1919 12 08. Ångfartygs Ab Viking, August Leffler och Svenska Lloyd gör upp om en bytesaffär med olika fartyg.

1920 04 24. Överlämnad till Rederi AB Svenska Lloyd, Göteborg. Omdöpt till MONGOLIA.

1927 02 09. Såld till A/S Songvaar, Kristiansand, Norge. Omdöpt till SONGDAL.

1935. Såld till Skips A/S Songdahl, Kristiansand, Norge.

1939. Såld till Höyrylaiva Oy Usko, Rauma, Finland. Omdöpt till USKO.

1940 04 09. Befanns sig fartyget i Norge då Tyskland invaderade landet och beslagtogs.

1940 05 10. Avgick Bergen mot Hamburg.

1940 07 21. Tilldelas fartyget till Reederei Egon Oldendorff, Lübeck, Tyskland. Omdöpt till DIETRICH OLDENDORFF.

1942 06 02. Träffas fartyget av allierade bomber, samt flygtorpeder och sätts på land straxt utanför Egerøy.

1942 06. Så tätar man fartyget och drogs loss, så hon kunde sättas i fart igen.

1942 12 17. Återlämnandes fartyget till Finska staten. Omdöpt till USKO, med hemmahamn Helsingfors.

1944 08 17. Vart fartyget bombat när det låg i Stettin och blev svårt skadad.

1944 10 16. Förklaras åter som Tyskt och lämnad till Reederei Egon Oldendorff, Lübeck,Tyskland.

1944 12 23. Bärgades av Marine Bergungs-u, Seedienst, samt fartyget skulle repareras, men därefter vet man inte mycket mer om fartygets historia.

bild saknas.

Tillbaka till Transatlantic.

Tillbaka till Svenska Lloyd.

© 2011 faktaomfartyg.