M/S ALTONA.

Byggd 1953 av Johann Oelkers, Hamburg, Tyskland.

Varvsnummer. 518.

Dimensioner. 30,18 x 7,50 x 3,18 m. 

Brt. 299.

Maskineri. En 6-cyl, KHD diesel.

Effekt. 230 kW.

Knop. 10,5.

Efter maskinbyte. Två Gardner 6LXB dieslar.

Effekt. 508 hk.

Knop. ?.

Passagerare. 607.

1953 06 12. Sjösatt.

Levererades 4 september 1953 till Hafen-Dampfschiffahrt AG, Hamburg (HADAG).

1953 - 1977. Insatt i trafik runt Hamburgs hamn.

1979 04. Utchartrad till Förde-Reederei GmbH, Flensburg Tyskland.

1979. Insatt i trafik runt Flensburg fjorden, samt mellan Flensburg - Kollund.

1980. Omdöpt till REIHER.

1980 03 01. Såld till Förde-Reederei GmbH, Flensburg Tyskland.

1986 07 01. Såld till HADAG, Hamburg, Tyskland. 

1986 07 10. Såld till E. Tietje, Hamburg, Tyskland.

1986 07. Såld till okända köpare, Turkiet. 

1986 08 12. Byttes maskineriet ut i Bremerhaven. 

1986 09. Avgick Tyskland mot Turkiet.

1986. Insatt för Flamingo Line i Turkiet.

1990. Registrerad ägare, Nordwoge Shipping Co. Ltd., Limassol, Cypern.

1993. Såld till Eas och Darios Tsakos, Limassol, Cypern.  Omdöpt till LADY THESIS. Insatt på minikryssningar mellan Limassol - Paphos.

1997. Ombyggd med större soldäck.

2000. Ställdes trafiken in och fartyget övertogs av SL-Bank.

2001. Såld till okänt köpare.

2010 02. Ombyggd till arbetsplattform, då halva överbyggnaden togs bort.

M/S ALTONA.

Tillbaka till Hadag.

Tillbaka till FRS.

© 2021 faktaomfartyg.