S/S ÆOLUS.

Byggd 1884 av Lindholmens Mekaniska Verkstad, Göteborg.

Varvsnummer. 317.

Dimensioner. 59,49 x 8,78 x 3,98 m. 

Brt/ Nrt/ Dwt. 803/ 625/ 400.

Maskineri. Två 2-cyl, compoundångmaskin.

Effekt. 950 ihk.

Knop. 13,0.

Efter maskinbyte. En 3-cyl, trippelångmaskin.

Effekt. 980 ihk.

Knop. ?.

Passagerare. ?.

RN. 527.

IDno. 3000527.

Systerfartyg. ZEPHYR.

1884 03 08. Sjösatt.

Levererades 1884 till Ångfartygs AB Södra Sverige, Stockholm.

1884. Insatt mellan Stockholm - Helsingborg - Göteborg - Kristiania (Oslo).

1909 01 01. Övertogs rederiet av Rederi Ab Svea. Under en lång tid av år trafikerade ÆOLUS linjen Stockholm - Malmö - Köpenhamn men gick även som turistbåt utefter Norges västkust.

1910. Utchartrad för en färd till Spetsbergen med deltagarna i den internationella geologiska kongressen.

1911 - 1914. Insatt mellan Stockholm - Lübeck.

1914. Insatt mellan Stockholm - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar.

1915 - 1920. Insatt i trafik mellan Stockholm - Finland.

1921 - 1922. Insatt mellan Stockholm - Lübeck.

1924 - 1933. Insatt mellan Stockholm - Lübeck.

1936. Insatt mellan Stockholm - Örnsköldsvik.

1937 - 1938. Insatt mellan Stockholm - Riga (sommartrafik).

1939 09 01. Rekvirerad av Svenska Marinen för att kunna användas som lasarettsfartyg.

1939 09 27. Återlämnad då man fann ett bättre fartyg för den uppgiften.

1946. Moderniserad.

1946. Insatt trafik mellan Stockholm - Finland., samt sommartid på turisttrafik utefter kusten.

1954 05 25. Såld till International Broadcasting Association AB, Örebro för 200.000 kronor. Omdöpt till IBRA. Skulle användas som bas för Pingströrelsen IBRA-radio, vilket den aldrig kom att användas som.

1956. Såld till Carl Persson & Söner, Ystad för upphuggning.

S/S ÆOLUS.

Tillbaka till Ångfartygs Ab Södra Sverige.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

Tillbaka till de Samseglande rederierna.

© 2012 faktaomfartyg.