S/S AEGIR.

Byggd 1896 av Nylands Verksted, Kristiania, Norge.

Varvsnummer. 104.

Dimensioner. 56,32 x 8,64 x 5,60 m.

Efter ombyggnad. 55,39 x 8,60 x ? m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 787/ 463/ 710.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 469/ 443

Maskineri. En 2-cyl, compound ångmaskin.

Effekt. 585 ihk.

Knop. 10,0.

Passagerare. 29.

Hyttplatser. 29.

IMO. 5600778.

Levererades 8 december 1896 till Helsingfors Ångfartygs A.B, Helsingfors, Finland. Namnet var som ÆGIR på skrovet.

1916. Så köpte FÅA upp en stötte del av aktiemajoriteten i rederiet.

1918 04. Vart kapat av flyende "röda Finnar" i Åbo, men övergavs under resa till Petrograd då fartyget gick på grund utanför Porkala. Drogs flott efter tag och reparerades.

1920 12 31. Övertagen av Finska Ångfartygs Ab, Helsingfors, Finland.  Insatt mellan Helsingfors - Tallinn/ Helsingfors - Lübeck.

1930 01 28. Såld till Ångfartygs Ab Bore, Åbo, Finland. Omdöpt till BORE V. Ombyggd till lastfartyg och insatt mellan Åbo - Lübeck.

1939. Rekvirerad av Finska Staten, för transport av bensin och olja under Finska vinterkriget mellan Stockholm - Åbo.

1941. Insatt mellan Åbo - Lübeck.

1944 09 09. Rekvirerad av Finska Staten för transport till Uleåborg/ Kemi och Torneå.

1954 11 11. Såld till Oy Vouksenniska Ab för upphuggning.

1955 12 23. Överlämnad till Wärtsilä koncernen Ab, Crichton-Vulcan Åbo, Finland för skrotning

1956 03 09. Struken ur Finska register.

1956 10 17. Åter registrerad så som ombyggd till pråm och registrerad för Ab Dalsbruk Järnverk, Dalsbruk, Finland. namngiven som CHRISTOFFER OLSEN.

1964 01 01. Registrerad för Crichton-Vulcan Åbo, Finland.

1966 01 01. Ägarnas namn ändrat till Oy Wärtsilä Ab, Åbo varv, Åbo, Finland.

1985. Såld till Insinööritoimisto Meritekniikka Oy, Åbo, Finland.

1986. Såld till Oy Nater Ltd, Nådendal, Finland för upphuggning.

1986 10 11. Ankom Nådendal.

1986 10 13. Påbörjades upphuggningen.

Bild saknas.

Tillbaka till FÅA.

Tillbaka till Bore.

Tillbaka till de samseglande rederierna.

© 2020 faktaomfartyg.