M/S AALLOTAR.

Byggd 1972 av Dubegion-Normandie S.A, Nantes, Frankrike.

Varvsnummer 126.

Dimensioner. 126,79 x 19,54 x 5,15 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 7801/ 3766/ 1230.

Efter ommätning 1994. GT/ NT/ DWT. 10241/ 3780/ 1148.

Maskineri. Två SEMT Pielstick 16PC2V-400 dieslar.

Effekt. 11769 kW.

Knop 21,0.

Passagerare. 1000.

Senare omklassad till 948.

Hyttplatser. 439.

Efter ombyggnad. 412.

Bilar. 170.

Efter ombyggnad. 146.

IMO. 7114941.

Systerfartyg. SVEA REGINA

1970 01 03. Beställd av Oy Siljavarustamo / Ab Siljarederiet, Åbo, Finland. 

1970 02 05. Överförd till Finska Ångfartygs Ab.

1971 03 29. Kölsträckt.

1971 07 23. Sjösatt.

Levereras 17 februari 1972 till Finska Ångfartygs Ab, Helsingfors, Finland. (Aallotar betyder vågornas dotter). Kostnad för fartyget var 65 miljoner SEK.

1972 02 18. Avgick varvet via London, Amsterdam och Hamburg mot Helsingfors.

1972 02 28. Ankom Helsingfors. 

1972 03 02. Insatt i Silja Lines trafik mellan Helsingfors - Stockholm.

1972 05 25. Specialkryssning i Helsingfors skärgård för Europeiska försäkringskommittén.

1972 12 21. Får fartyget styrmaskinsproblem i höjd med Brevik, Lidingö (rodret låser sig) och man gör en kraftig styrbordsgir och kör in i vågbrytaren vid Brevik. Dras loss av FLORIA. Ankommer Stockholm 4 timmar försenad.

1973 08 07. Specialkryssning - KSSE, Konferensen om Säkerhet och Samarbete i Europa i Porkala skärgård. (Egenparentes-KSSE är en viktig detalj i finsk historieskrivning, då det var vår president Kekkonens hjärtebarn).

1973 09 06. Grundas Purjelaivasäätiö på AALLOTAR (finska segelskolfartygsfonden).

1973 10 17. Med i en sjöräddningsövning med bla. Svenska marinen.

1975 07 17. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Norrtälje.

1975 06 03. Sjöräddningsövning tillsammans med Finska Statsisbrytaren URHO (som betyder hjälte - och som passande nog var president Kekkonens förnamn).

1976 02 09. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors. 

1976 02 21. Insatt mellan Norrtälje - Åbo.

1976 09 03. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors. 

1976 09 07. Upplagd i Åbo.

1977 03 22. Utchartrad som logementsfartyg i Haugesund, Norge, avgick Åbo mot Norge.

1977 03 25 - 1977 05 18. Använd som logementsfartyg i Haugesund.

1977 05 18. Avgick Haugesund mot Frederikshavn för varvsöversyn.

1977 05 24 - 1977 08 31. Insatt mellan Åbo - Stockholm.

1977 09 01. Avgick Åbo mot Helsingfors.

1977 10 01. Utchartrad till Polska Zegluga Baltycka, Kolobrzeg, Polen. Insatt mellan Helsingfors - Gdansk.

1978 03 31. Insatt mellan Gdansk - Nynäshamn - Helsingfors.

1978 05 10. Såld till Polska Zeluga Baltycka, Kolobrzeg, Polen. 

1978 05 14. Övertagen av dom nya ägarna i Gdansk. Omdöpt till ROGALIN. Insatt mellan Gdansk - Helsingfors.

1979 09. Kolliderar ROGALIN i dimma utanför Porkala med holländska tankfartyget CORAL RUBRUM. Får en reva akterut på styrbordssidan.

1982 05 03. Insatt mellan Swinoujscie - Köpenhamn - Travemünde.

1983 05 29 - 1983 09 18. Utchartrad till Faraskip H/F, Reykjavik, Island. Omdöpt till EDDA. Insatt mellan Reykjavik - Newcastle - Bremerhaven.

1983 09 19. Omdöpt till ROGALIN. Insatt mellan Swinoujscie - Köpenhamn - Travemünde.

1985 12 10. Kolliderade med NORDPALOMA i Travemünde.

1985 12 31. Kryssning till London från Stettin.

1987 04 - 1987 12. Utchartrad till Swansea-Cork Trading, Irland. Omdöpt till CELTIC PRIDE. Insatt mellan Swansea - Cork.

1988 01. Omdöpt till ROGALIN för att trafikera sina gamla linjer.

1988 04 - 1988 12. Utchartrad till Swansea-Cork Trading, Irland. Insatt mellan Swansea - Cork.

1989 01. Omdöpt till ROGALIN för att trafikera sina gamla linjer.

1991 03 01 - 1992 11 01. Utchartrad till Swansea-Cork Trading, Irland. Omdöpt till CELTIC PRIDE. Insatt mellan Swansea - Cork.

1991 12 30-1992 01 02. Gör en charter kryssning från Polen till Göteborg, Lägger till i Frihamnen, Göteborg.

1992 08. Läcker det giftig gas upp från avloppet till ett tvättställ ombord och dödar en ung passagerare.

1992 11 01. Omdöpt till ROGALIN för att trafikera sina gamla linjer.

1997 06. Insatt mellan Gdansk - Nynäshamn.

1999 01. Såld till Abacus Co, Ltd, Nassau, Bahamas. (Polferries), fortfarande under Polsk flagg.

1999 07 01. Överförd till Bahamaflagg, hemmahamn Nassau.

2001 07 10. Så stoppas ROGALIN under färd från Polen till Nynäshamn av Polska myndigheter, eftersom en misstänkt person som har tagit mutor, finns ombord. En polsk helikopter kommer till fartyget med special styrka och griper mannen. Fartyget befanns sig norr om Gotland, Blev över 7 timmar försenad.

2002 11. Insatt mellan Ystad - Swinoujscie.

2003 07 16. Sista dagen i trafik.

2003 07 17. Upplagd i Gdansk och satt till försäljning.

2003 10. Såld till Indiska upphuggare. Avgick Gdansk mot Indien.

2003 11 18. Ankom Ashit Services, Alang, Indien.

2004 02. Var fartyget upphugget.

 

M/S AALLOTAR.

M/S ROGALIN.

 

M/S CELTIC PRIDE.

M/S CELTIC PRIDE.

M/S ROGALIN.

Tillbaka till FÅA.

Tillbaka till Silja Line.

Tillbaka till Polferries.

Tillbaka till Swansea Cork Ferries.

© 2011 faktaomfartyg.